Το στρες είναι τοξικό, όχι μόνο για την υγεία, αλλά και για τη γραμμή σου, καθώς μπορεί να σαμποτάρει τη δίαιτά σου.

Αν νομίζεις ότι οι λιγούρες σου είναι οι μόνες υπεύθυνες για το γεγονός ότι δεν μπορείς να χάσεις τα περιττά κιλά, μάλλον κάνεις λάθος. Σου παρουσιάζουμε έναν ακόμη ένοχο: το στρες.

Όταν έχεις άγχος, υποκύπτεις στους πειρασμούς. Γιατί; Επειδή, μέσω της τροφής, νιώθεις ανακούφιση. Απώτερος στόχος του οργανισμού είναι να αυξήσει τη σεροτονίνη, που βελτιώνει τη διάθεση. Έτσι πέφτεις με τα μούτρα στα γλυκά, και κυρίως τη σοκολάτα, που έχουν την ιδιότητα να αυξάνουν την παραγωγή της τρυπτοφάνης (αμινοξύ που παίζει καταλυτικό ρόλο στη σύνθεση της σεροτονίνης) και έμμεσα σου φτιάχνουν τη διάθεση. Έτσι ξεκινά ο… φαύλος κύκλος: τρως, νιώθεις καλύτερα, πολύ σύντομα όμως το άγχος σε κατακλύζει ξανά και στρέφεσαι ξανά στο φαγητό. Δες, λοιπόν, πώς μπορείς να θωρακίσεις τον εαυτό σου από τις επιπτώσεις που έχει το άγχος στη δίαιτά σου.

1. Υπεραναλύεις τα γεγονότα

Μήπως ανησυχείς για το τι πρόκειται να γίνει στο μέλλον ή βασανίζεις τον εαυτό για το παρελθόν; Η συνήθεια αυτή δημιουργεί στον οργανισμό σου την ίδια φυσική αντίδραση που θα του προκαλούσε ένα πραγματικό γεγονός που σου συμβαίνει στο παρόν. Η υπερανάλυση και οι διαρκείς σκέψεις μπορεί να σου γίνουν συνήθεια, επιτείνοντας τα δυσάρεστα συναισθήματα και το στρες. Έχεις σκεφτεί, όμως, ποτέ ότι, όταν τα επίπεδα του στρες στο σώμα σου είναι αυξημένα, η ζυγαριά σου «κολλάει» στα ίδια κιλά; Οι ειδικοί επιβεβαιώνουν ότι οι ορμόνες του στρες μπορεί να αυξήσουν το σωματικό σου βάρος.

Η πιο αγχολυτική λύση: Ανησύχησε για 15΄ την ημέρα

Προσπάθησε να αφιερώνεις κάθε μέρα μια συγκεκριμένη ώρα κατά την οποία θα ασχολείσαι με τις ανησυχίες σου και τα προβλήματα που σε απασχολούν. Αν εντάξεις στο καθημερινό σου πρόγραμμα (π.χ. κάθε απόγευμα) «15 λεπτά ανησυχίας», όπου θα σκέφτεσαι και θα αναλύεις όλα όσα σου προκαλούν άγχος, τότε θα έχεις εσύ τον έλεγχο των στρεσογόνων καταστάσεων και δεν θα κυριαρχούν αυτές σε σένα. Αν κάτι βασανίζει, λοιπόν, το μυαλό σου κατά τη διάρκεια της ημέρας, πες στον εαυτό σου ότι θα το σκεφτείς στο… 15λεπτό ανησυχίας. Αν σε βοηθάει, σημείωσέ το κάπου και προσπάθησε να απομακρύνεις τη σκέψη σου από αυτό με το να ασχοληθείς με κάποια άλλη δραστηριότητα. Διάβασε ένα βιβλίο, πήγαινε μια βόλτα ή δες την αγαπημένη σου εκπομπή στην τηλεόραση. Όταν έρθει το «τέταρτο της ανησυχίας», σημείωσε σε ένα χαρτί τα προβλήματα που σε απασχολούν και φτιάξε δύο λίστες: στη μία σημείωσε όσα μπορείς να κάνεις κάτι για αυτά και στην άλλη όσα δεν μπορείς να κάνεις κάτι. Προσπάθησε να σκεφτείς πρακτικές στρατηγικές που αφορούν στην πρώτη λίστα και υπενθύμιζε στον εαυτό σου ότι δεν υπάρχει τίποτα που μπορείς να κάνεις για όσα περιέχει η δεύτερη λίστα, επομένως πάψε να ασχολείσαι με αυτά.

2. Χάνεις τον έλεγχο

Δεν είναι κάθε μορφής στρες αρνητικό και επιζήμιο για το σώμα σου. Σε φυσιολογικά επίπεδα, το παροδικό στρες αυξάνει –βραχυπρόθεσμα– τα επίπεδα ορισμένων ορμονών στο οργανισμό σου και αυτό σε βοηθάει να αντιμετωπίσεις πιο εύκολα μια πρόκληση ή μια δύσκολη κατάσταση που χρειάζεται την προσοχή σου. Δεν πρέπει όμως ποτέ να χάνεις τον έλεγχο και να αφήνεις το στρες να κυριαρχεί πάνω σου ή να γίνεται χρόνιο. Το χρόνιο στρες είναι επικίνδυνο επειδή, χωρίς να το καταλάβεις, γίνεται αναπόσπαστο μέρος της ζωής σου και σταδιακά αρχίζεις και εσύ να το αντιλαμβάνεσαι ως μια φυσική κατάσταση. Έχει αρνητικές επιπτώσεις, όχι μόνο στην υγεία σου, αλλά μπορεί να σαμποτάρει και τη δίαιτά σου με πολλούς τρόπους. Για παράδειγμα, να σε ωθήσει να πιεις λίγο παραπάνω αλκοόλ για να καλμάρεις ή να το ρίξεις στο φαγητό. Επίσης, όταν είσαι στρεσαρισμένη, δεν έχεις το χρόνο ή τη διάθεση να ακολουθήσεις μια ισορροπημένη διατροφή.

Η πιο αγχολυτική λύση: Κάνε διαλείμματα από το στρες

Με την τακτική αυτή θα γίνεις πιο παραγωγική και θα σου είναι πιο εύκολο να υιοθετήσεις υγιεινές διατροφικές επιλογές. Είναι βιολογικά αδύνατο να νιώθεις ταυτόχρονα αγχωμένη και χαλαρή. Είναι σαν να προσπαθείς να φταρνιστείς κρατώντας τα μάτια σου ανοιχτά. Αν μάθεις να χαλαρώνεις, θα έχεις αποκτήσει μια δεξιότητα που είναι ιδιαίτερα χρήσιμη. Δοκίμασε, λοιπόν, αυτή την άσκηση αναπνοής κάθε φορά που νιώθεις ότι το στρες σε κυριεύει: ακούμπησε το αριστερό σου χέρι στο στήθος σου και το δεξί σου στην κοιλιά. Πάρε μια εισπνοή για δύο δευτερόλεπτα, έπειτα μια εκπνοή για τέσσερα δευτερόλεπτα και κάνε μια παύση για άλλα τέσσερα δευτερόλεπτα, αναπνέοντας αρκετά βαθιά, ώστε το δεξί σου χέρι να κινείται περισσότερο από το αριστερό. Επανάλαβε την άσκηση. Προγραμμάτισε, ακόμη, στο τέλος της κάθε μέρας να κάνεις ένα δώρο (π.χ. μια μπάρα σοκολάτας ή ένα ποτήρι κρασί) στον εαυτό σου και μην ξεχνάς, πριν το απολαύσεις, να χαλαρώσεις με τον τρόπο που διάβασες προηγουμένως.

3. Ανησυχείς για το τι λένε οι άλλοι για σένα

Έχοντας συνεχώς την προσοχή σου στραμμένη στο βάρος σου και την εικόνα του σώματός σου, μπορεί να αποφεύγεις να κάνεις μια σειρά από πράγματα, όπως να συμμετέχεις σε κοινωνικές εκδηλώσεις και να δοκιμάζεις νέες εμπειρίες και προκλήσεις. Μερικές φορές, μπορεί να νιώθεις μάλιστα ότι δεν θέλεις να βγεις από το σπίτι σου, όταν έχεις πάρει μερικά κιλά, και να αποφεύγεις να συμμετέχεις σε οποιαδήποτε δραστηριότητα θα σε φέρει σε επαφή με ανθρώπους ή ομάδες, επειδή μπορεί να σε κρίνουν αρνητικά (έστω και από μέσα τους). Το πρόβλημα, όμως, δεν έγκειται στη συμπεριφορά των άλλων ανθρώπων, αλλά στον τρόπο που αντιμετωπίζεις εσύ τον εαυτό σου. Δυστυχώς, όμως, η ντροπή αποτελεί ένα από τα πιο στρεσογόνα συναισθήματα που εμποδίζουν την προσπάθειά σου.

Η πιο αγχολυτική λύση: Συγχώρεσε τα λάθη σου

Τα λάθη αποτελούν ένα αναπόσπαστο κομμάτι κάθε προσπάθειας αδυνατίσματος. Οι άνθρωποι που κατάφεραν με επιτυχία να χάσουν βάρος είναι εκείνοι που, ενώ έχουν αποτύχει αρκετές φορές στο παρελθόν, αξιοποίησαν τις αποτυχίες και τα λάθη που έκαναν προκειμένου να αποκομίσουν χρήσιμες γνώσεις και να γνωρίσουν καλύτερα τον εαυτό τους. Επομένως, την επόμενη φορά που θα έρθεις αντιμέτωπη με την αποτυχία, ρώτησε τον εαυτό σου: Τι έμαθα από αυτό; Τι μπορώ να κάνω διαφορετικά την επόμενη φορά; Η αλήθεια είναι ότι δεν πρόκειται ποτέ να αποκτήσεις τον πλήρη έλεγχο της γνώμης των άλλων, ούτε και να ελέγξεις τι σκέφτονται οι άλλοι για σένα. Αυτό που μετράει, λοιπόν, είναι τι γνώμη έχεις εσύ για τον εαυτό σου. Φτιάξε μια λίστα με όλους τους λόγους για τους οποίους θέλεις να χάσεις βάρος και να διατηρηθείς υγιής και βάλ’ τη στις σημειώσεις του κινητού σου για να την έχεις διαθέσιμη ανά πάσα στιγμή που θα χρειαστείς λίγη παρακίνηση.

4. Χάνεις τον έλεγχο

Νιώθοντας απογοητευμένη ή ότι δεν έχεις το χρόνο να κάνεις οτιδήποτε με το σωστό τρόπο, υπονομεύεις την προσπάθειά σου να ακολουθήσεις μια υγιεινή διατροφή και να βελτιώσεις την ποιότητά της. Αφού, έτσι κι αλλιώς, σου είναι αδύνατον να κάνεις κάτι σωστά, γιατί να ανησυχείς; Οι ειδικοί γνωρίζουν ότι το στρες επηρεάζει τον τρόπο που σκέφτεσαι και σε καθιστά πιο επιρρεπή σε αρνητικά μοντέλα σκέψης, του στυλ «όλα ή τίποτα». Θυμήσου και πάλι ότι ένα λάθος δεν συνεπάγεται πλήρη αποτυχία. Όταν έχεις στρες, όμως, μπορεί να νιώθεις κάπως έτσι. Αυτό που πραγματικά μετράει, ωστόσο, είναι ό,τι λες στον εαυτό σου. Αν πεις ότι μπορείς να τα καταφέρεις, θα το πιστέψεις και στο τέλος θα τα καταφέρεις.

Η πιο αγχολυτική λύση: Κουνήσου από τη θέση σου!

Η άσκηση αποτελεί έναν από τους καλύτερους τρόπους για να χαλαρώσεις και να μειώσεις τα επίπεδα των ορμονών του στρες στον οργανισμό σου. Επιπλέον, με τη σωματική δραστηριότητα θα ενισχύσεις την ομαλή διεξαγωγή των πνευματικών σου λειτουργιών και θα αποκτήσεις μεγαλύτερο έλεγχο στη ζωή σου. Ακόμη, με την άσκηση θα αυξήσεις τα επίπεδα ενέργειας στον οργανισμό σου, τα οποία είναι συνήθως μειωμένα όταν βρίσκεσαι σε κατάσταση άγχους. Μπορεί να είναι το τελευταίο πράγμα που θα ήθελες να κάνεις, όμως έστω και ένας δεκάλεπτος περίπατος γύρω από το τετράγωνο θα σε βοηθήσει σημαντικά. Σύμφωνα με μια πρόσφατη μελέτη, μάλιστα, η σωματική δραστηριότητα μακροπρόσθεσμα «εκπαιδεύει» τον εγκέφαλο να αντιμετωπίζει καλύτερα το στρες. Υπάρχουν κάποιες βασικές συνήθειες που βοηθούν στο αδυνάτισμα, όπως π.χ. το να κρατάς ημερολόγιο. Σε κάθε περίπτωση, είναι αλήθεια ότι η βελτίωση της διατροφής σου καθίσταται ακόμη πιο επιτακτική όταν βρίσκεσαι υπό πίεση. Έχοντας, λοιπόν, τον απόλυτο έλεγχο της διατροφής σου, θα ενισχύσεις ακόμη περισσότερο την πίστη στον εαυτό σου, θα νιώσεις ότι έχεις τον έλεγχο ολόκληρης της ζωής σου!

5 τροφές να νικήσεις το στρες

Αμύγδαλα

Αποτελούν καλή πηγή βιταμινών Β2 και Ε. Όπως η βιταμίνη C, και η βιταμίνη Ε έχει αποδειχθεί ότι συμβάλλει στην καταπολέμηση των ελεύθερων ριζών που συνδέονται με το άγχος.

Μπρόκολο

Περιέχει αυξημένη ποσότητα βιταμίνης Α, η οποία σε συνδυασμό με τη βιταμίνη C και τα άλλα θρεπτικά συστατικά του μπρόκολου συμβάλλει θετικά στην προστασία των κυττάρων από τις ελεύθερες ρίζες που παράγονται όταν βρίσκεσαι σε κατάσταση στρες.

Πορτοκάλια

Περιέχουν βιταμίνη C, η οποία, σύμφωνα με έρευνες, μειώνει τα επίπεδα στρες. Φάτε ένα πορτοκάλι το απόγευμα, ως θρεπτικό και χαλαρωτικό σνακ.

Αβοκάντο

Πλούσιο σε βιταμίνες του συμπλέγματος Β, που αποδεδειγμένα ανακουφίζουν από τις αγχωτικές διαταραχές, ενώ περιέχει μονοακόρεστα λίπη και φυτικές ίνες που δημιουργούν αίσθημα κορεσμού.

Γαλοπούλα

Περιέχει ένα αμινοξύ που ονομάζεται L-τρυπτοφάνη. Αυτό το αμινοξύ ενεργοποιεί την απελευθέρωση της σεροτονίνης από τον εγκέφαλο, μιας ουσίας που σε κάνει να νιώθεις καλά.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ