Η σωστή διατροφή δε θέλει τρόπο, θέλει κόλπο! Και το κόλπο είναι να μη γεμίζει το πιάτο, αλλά αυτό που έχεις βάλει μέσα να… σου γεμίζει το μάτι! Δες τι λέει ο ειδικός μας!

Του δρα Αναστάσιου Παπαλαζάρου, ΔιαιτολόγουΔιατροφολόγου

Κόλπο 1

Ψηλά ποτήρια

Βάλε κρασί σε ένα λεπτό και μακρύ ποτήρι και γέμισέ το. Μετά ρίξε την ίδια ποσότητα κρασιού σε ένα κοντό και φαρδύ ποτήρι. Θα παρατηρήσεις ότι μετά βίας γεμίζει το μισό. Όταν χρησιμοποιείς μεγάλα ποτήρια, οι πιθανότητες να υπερακαταναλώσεις είναι πολύ μεγαλύτερες απ’ ό,τι χρησιμοποιώντας μακρόστενα. Σε μια πολύ αντιπροσωπευτική μελέτη, οι εθελοντές που είχαν να γεμίσουν κοντά και φαρδιά ποτήρια κατανάλωσαν 19% περισσότερο χυμό από αυτούς που είχαν να γεμίσουν ψηλόλιγνα ποτήρια. Το μάτι «χορταίνει» βλέποντας το γεμάτο ποτήρι και η πρόσληψη περιορίζεται όσον αφορά στο περιεχόμενό του. Αντίθετα, όταν η ίδια ποσότητα υγρού γεμίζει κατά το ήμισυ το ποτήρι, τότε το πιθανότερο είναι είτε να το γεμίσουμε μέχρι πάνω είτε να επιστρέψουμε για ανεφοδιασμό.

Κόλπο 2

Μικρά πιάτα

Όταν σερβίρεις σε μεγάλα πιάτα ή τρώς με μεγάλα μαχαιροπίρουνα, οι πιθανότητες να υπερκαταναλώσεις αυξάνονται. Σε μια πολύ ενδιαφέρουσα μελέτη βρέθηκε ότι αυτοί που σερβιρίστηκαν μόνοι τους παγωτό και είχαν μεγάλο μπολ κατανάλωσαν 57% περισσότερο παγωτό από αυτούς που είχαν μικρότερο μπολ. Μην ξεχνάς ότι ο κορεσμός ξεκινά από το μάτι. Όταν βλέπεις το φαγητό σου σε ένα μεγάλο πιάτο, όπως στην αριστερή εικόνα, δεν σου «γεμίζει το μάτι»· ξεκινάς να τρως προκατειλημμένη ότι δεν θα χορτάσεις… και φυσικά δεν χορταίνεις! Αντίθετα, όταν σερβίρεις την ίδια ποσότητα τροφής σε μικρό πιάτο, όπως στη δεξιά εικόνα, τότε οι πιθανότητες κορεσμού είναι πολύ μεγαλύτερες. Σήμερα, η εσφαλμένη αντίληψη των μερίδων, όπως παρουσιάζεται από τα περισσότερα εστιατόρια, κυρίως ταχυφαγεία, έχει μεγάλη συνεισφορά στην αύξηση των ποσοστών παχυσαρκίας. Ένα απλό παράδειγμα: το burger, από 45 γρ. το 1955, που πρωτοεμφανίστηκε, συναντάται σήμερα σε 95 γρ. (κανονικό), 115 γρ. (μεγάλο) και 235 γρ. (king size). Ενώ τις τηγανητές πατάτες, από 75 γρ. το 1954 σήμερα τις βρίσκουμε σε 120 γρ. (μεσαίο μέγεθος), 170 γρ. (μεγάλο μέγεθος) και 600 γρ. (king size). επομένως αν θέλεις να χορταίνεις χωρίς να παχαίνεις, εξόρισε τα μεγάλα πιάτα από τη λίστα των επιλογών σου και προτίμησε μικρότερα για το καθημερινό σου φαγητό.

 

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ