Η ελλειμματική προσοχή – υπερκινητικότητα (ΔΕΠΥ) αποτελεί μία συστηματική συμπεριφορά του ατόμου και χαρακτηρίζεται ως διαταραχή. Εκδηλώνεται σε όλες τις εθνότητες, φυλετικές ομάδες και κοινωνικές τάξεις. Εμφανίζεται από την παιδική ηλικία και επηρεάζει την ικανότητά του να συγκεντρώνεται σε αυτό που το βάζουν να κάνει. Δεν πρόκειται για μια προσωρινή κατάσταση ή δυσκολία αλλά αντανακλά έναν τρόπο λειτουργίας του ατόμου που τείνει να χαρακτηρίζεται ως «μη φυσιολογικός». Υπάρχει όμως διαχωρισμός, ανάμεσα στα παιδιά που έχουν αυτή τη διαταραχή και στα υπόλοιπα που απλώς παρουσιάζουν όμοια συμπτώματα. Η ΔΕΠΥ επηρεάζει την ικανότητα του παιδιού να φέρει εις πέρας τις απαιτήσεις της συγκεκριμένης ηλικίας. Στις ήπιες μορφές της, η «διαταραχή» υποχωρεί καθώς το παιδί μεγαλώνει και η συμπεριφορά του βελτιώνεται, φτάνοντας στο «φυσιολογικό» επίπεδο.

Οι ενήλικες που έχουν ΔΕΠΥ και υποβάλλονται σε φαρμακευτική αγωγή, τις περισσότερες φορές ανταποκρίνονται καλά σε αυτές, όμως η καθημερινή τους ζωή, μπορεί να αποτελέσει πρόκληση. Παρακάτω μπορείς να δεις τι αλλαγές μπορεί να κάνει ένας ενήλικας με ΔΕΠΥ, ώστε να νιώθει περισσότερο έλεγχο στην ζωή του:

Σκέψου τη θεραπεία

Αν δεν σε ενθουσιάζει η ιδέα της φαρμακευτικής αγωγής, μπορείς να επενδύσεις σε Γνωστική Συμπεριφορική Θεραπεία. Η θεραπεία αυτή έχει σκοπό να βοηθήσει τους ασθενείς να εστιάσουν στην εικόνα του εαυτού τους και με τον καιρό να ξεπερνάνε τα καθημερινά εμπόδια.

Η γνώση βοηθάει

Η γνώση είναι πολύ σημαντική όσων αφορά τη ΔΕΠΥ. Σε βοηθά να κατανοήσεις τα συμπτώματα και τι μπορείς να κάνεις για να βελτιώσεις την καθημερινότητά σου. Επίσης η γνώση σε απενοχοποιεί και σε κάνει να μην ντρέπεσαι για τη διαφορετικότητά σου.

Να φροντίζεις τις σχέσεις σου

Τα μέλη της οικογένειάς σου, οι κολλητοί σου και ο σύντροφός σου πρέπει να ενημερώνονται και να γνωρίζουν για την κατάστασή σου. Είναι σημαντικό να ξέρουν τι είναι η ΔΕΠΥ, πως να σε βοηθήσουν και να σε κατανοήσουν.

Οργανώσου!

Αν νιώσεις πως ξεχνάς και δυσκολεύεσαι να βάλεις τις σκέψεις σου σε μια σειρά, το να καταγράφεις σε ένα ημερολόγιο το ημερήσιο πρόγραμμά σου, θα σε βοηθήσει ιδιαίτερα.

Περιόρισε τους περισπασμούς

Υπάρχουν φορές που προσπαθείς να κάνεις κάτι και ο θόρυβος γύρω σου σε δυσκολεύει αφάνταστα να συγκεντρωθείς. Δοκίμασε να βάλεις ακουστικά που περιορίζουν τον ήχο ή στην περίπτωση που βρίσκεσαι στο σπίτι, κλείσε την τηλεόραση ή απομονώσου για λίγο σε κάποιο δωμάτιο.

Σκέψου πριν ενεργήσεις

Πολλοί ενήλικες με ΔΕΠΥ συχνά είναι παρορμητικοί στο λόγο και στις πράξεις τους. Αυτό πολλές φορές τους φέρνει σε δύσκολη θέση. Προσπάθησε να μάθεις τον εαυτό σου να σταματά για λίγα δευτερόλεπτα προτού μιλήσει.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ