Τα ω-3 αποτελούν είναι μια υποκατηγορία πολυακόρεστων λιπαρών τα οποία ο οργανισμός δεν μπορεί να συνθέσει επαρκώς από μόνος του, γι’ αυτό και αποκαλούνται «απαραίτητα λιπαρά οξέα».

Πληθώρα μελετών υποστηρίζει την ευεργετική τους δράση στη λειτουργία της καρδιάς, του εγκεφάλου και της όρασης. Δες με μια ματιά τι κάνουν:

«Αγαπούν» την καρδιά σου

Σε ό,τι αφορά την υγεία της καρδιάς, τα ω-3 λιπαρά φαίνεται ότι έχουν αντιφλεγμονώδη, αντιθρομβωτική και αντιαρρυθμική δράση, ενώ παράλληλα μπορεί να συμβάλουν στη μείωση των τριγλυκεριδίων και ίσως στην αύξηση της καλής χοληστερόλης (HDL). Όλες αυτές οι λειτουργίες οδηγούν στην πρόληψη της εμφάνισης αθηροσκλήρωσης, αλλά και στην καλύτερη πρόληψη, όταν το άτομο έχει ήδη κάποιο καρδιαγγειακό νόσημα. Επίσης, αξίζει να σημειωθεί πως η αντιφλεγμονώδης δράση των ω-3 έχει συσχετιστεί ερευνητικά και με οφέλη σε άτομα που πάσχουν από ρευματοειδή αρθρίτιδα.

Συμβάλλουν στην υγεία του εγκεφάλου σου

Σχετικά με τη δράση τους στις λειτουργίες του εγκεφάλου, τα ω-3 είναι απαραίτητα για την υγιή νευρολογική ανάπτυξη κατά την εμβρυϊκή και παιδική ηλικία, αλλά και για την ενίσχυση των νευρολογικών λειτουργιών στους ενήλικες. Μάλιστα, η επαρκής τους πρόσληψη έχει συσχετιστεί με οφέλη σε διάφορα επίπεδα γνωσιακών λειτουργιών, όπως η μνήμη και η συγκέντρωση, αλλά και με περιορισμό των συμπτωμάτων σε περιστατικά συνδρόμου ελλειμματικής προσοχής και υπερκινητικότητας. Επίσης, μελέτες έχουν δείξει πως η πρόσληψη ω-3 μπορεί να συμβάλει και στην καθυστέρηση της εξέλιξης νόσων που σχετίζονται με τη γήρανση του εγκεφάλου, όπως το Αλτσχάιμερ.

Γιατί χρειάζεσαι συμπλήρωμα;

Οι διατροφικές πηγές των ω-3 λιπαρών οξέων περιλαμβάνουν τα λιπαρά ψάρια (σαρδέλα, σολομός, σκουμπρί, πέστροφα, αντσούγιες), καθώς και ορισμένα φυτικά έλαια και ξηρούς καρπούς, όπως το λινέλαιο, το σογιέλαιο, ο λιναρόσπορος, οι σπόροι chia και τα καρύδια. Το εικοσιπεντανοϊκό οξύ (EPA) και το δοκοσαεξανοϊκό οξύ (DHA) είναι τα ω-3 λιπαρά που υπάρχουν στα λιπαρά ψάρια, ενώ οι φυτικές πηγές ω-3 περιέχουν α-λινολενικό οξύ (ALA). Επειδή η γκάμα των τροφίμων που περιέχουν ω-3 λιπαρά είναι περιορισμένη και όχι τόσο «δημοφιλής», μεγάλο μέρος του πληθυσμού έχει χαμηλή πρόσληψη ω-3 λιπαρών από τη διατροφή του. Σε αυτές τις περιπτώσεις, η χρήση συμπληρωμάτων –σε συνεννόηση με κάποιον κατάλληλα καταρτισμένο επιστήμονα υγείας– μπορεί να αποτελέσει ένα χρήσιμο εργαλείο για όσους δεν πετυχαίνουν επαρκή πρόσληψη, αλλά δεν θέλουν και να στερούνται τα οφέλη τους. Ένα τέτοιο παράδειγμα είναι το Epax®, που περιέχει ω-3 λιπαρά οξέα υψηλής συμπύκνωσης και καθαρότητας, απαλλαγμένα από βαρέα μέταλλα και άλλες προσμείξεις. Το συμπυκνωμένο ιχθυέλαιο Epax® έχει βραβευτεί για την υψηλή ποιότητά του από το Εθνικό Ινστιτούτο Υγείας των ΗΠΑ (National Health Institute USA, 2007).

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ