Ξέρεις ότι όσα περισσότερα φρούτα και λαχανικά τρως τόσο µειώνεις τον κίνδυνο ανάπτυξης καρδιαγγειακών νοσηµάτων και καρκίνου; Kάποιος που καταναλώνει πέντε µερίδες φρούτα και λαχανικά την ηµέρα έχει 25% µικρότερο κίνδυνο για εγκεφαλικό και 17% µικρότερο κίνδυνο για καρδιακή προσβολή από κάποιον που καταναλώνει λιγότερο από τρεις µερίδες. Ανάλογο είναι το όφελος και στην περίπτωση των καρκίνων, ιδιαίτερα αυτών που σχετίζονται µε το κάπνισµα. Οι βιταµίνες και οι φυτοχηµικές ουσίες που υπάρχουν στα φρούτα και τα λαχανικά έχουν αντιοξειδωτική δράση, που προστατεύει από τις χρόνιες ασθένειες. Πρέπει να είναι κανείς προσεκτικός µε τις υπερβολές που λέγονται για τις τροφές, αλλά στην περίπτωση αυτή το όφελος από τα φρούτα και τα λαχανικά προκύπτει από το χρώµα τους! Κι αυτό γιατί το χρώµα είναι ενδεικτικό των συστατικών που περιέχουν.

Πορτοκαλί: φωτεινό δέρμα

Τα φρούτα και τα λαχανικά µε πορτοκαλί χρώµα είναι πλούσια σε καροτενοειδή (άλφα-καροτένιο και βήτα-καροτένιο), που τους προσδίδουν το συγκεκριµένο χρώµα. Φρούτα και λαχανικά µε µεγάλη περιεκτικότητα σε βήτα-καροτένιο είναι το µάνγκο, το καρότο, η γλυκοπατάτα, το βερίκοκο, η πράσινη κολοκύθα και το ροδάκινο. Οι τροφές αυτές έχουν προστατευτικές ιδιότητες απέναντι στον ιό των ανθρώπινων θηλωµάτων (HPV).

Στην περίπτωση των φρούτων και λαχανικών µε το πορτοκαλί χρώµα και απόχρωση προς το κίτρινο, το χρώµα καθορίζεται από τα φλαβονοειδή και τη βήτα-κρυπτοξανθίνη. Τέτοια είναι το πορτοκάλι, το γκρέιπφρουτ, το λεµόνι, το µανταρίνι, η κληµεντίνη, το βερίκοκο, το ροδάκινο, το νεκταρίνι, η παπάγια, το αχλάδι, ο ανανάς, το κίτρινο σταφύλι και η κίτρινη πιπεριά.

Τα καροτενοειδή υπάρχουν επίσης σε όλες τις στοιβάδες του ανθρώπινου δέρµατος. Αυτό, φυσικά, είναι καλό, διότι προστατεύουν το δέρµα, αλλά µπορούν να του δώσουν επιπλέον και λαµπερό χρώµα. Σύµφωνα µε µια µελέτη, η ικανοποιητική κατανάλωση φρούτων και λαχανικών κάθε µέρα χαρίζει στο δέρµα πιο ροδοκόκκινο χρώµα, ενώ αυξάνει τη φωτεινότητά του.

Προσοχή, όµως· αν το παρακάνεις µε τα φρούτα που έχουν πορτοκαλί χρώµα, και ειδικά µε τα καρότα, µπορεί να αποκτήσεις κίτρινα χέρια και πρόσωπο σαν να πάσχεις από ίκτερο.

Λευκό: προστασία του μαστού

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν η σόγια, το σκόρδο, το κρεµµύδι, το ραπανάκι και το σικορέ.

Η σόγια είναι πλούσια σε φυτοοιστρογόνα και φαίνεται ικανή να µειώσει τον κίνδυνο εµφάνισης καρκίνου του µαστού. Φαίνεται, επίσης, ότι η αυξηµένη κατανάλωση σόγιας θα µπορούσε να µειώσει τον κίνδυνο εκδήλωσης καρκίνου του παχέος εντέρου σε γυναίκες µετά την εµµηνόπαυση. Εικάζεται ότι το αποτέλεσµα αυτό της σόγιας οφείλεται σε ουσίες που περιορίζουν την εξάπλωση των αιµοφόρων αγγείων τα οποία τρέφουν έναν όγκο.

Το ραπανάκι, η ραπανίδα και το σικορέ ενδεχοµένως να µειώνουν τον κίνδυνο εκδήλωσης καρκίνου του στοµάχου ακόµα και 30%. Έχουν χαµηλό θερµιδικό περιεχόµενο και µπορείς να τα τρως άφοβα.

Τέλος, το σκόρδο και το κρεµµύδι περιέχουν αλισίνη, µια ουσία µε ισχυρή αντιοξειδωτική και αποτοξινωτική δράση.

Πράσινο: Το αντικαρκινικό 

Τα φυτοχηµικά που καθορίζουν το πράσινο χρώµα των φρούτων και των λαχανικών ανήκουν στα γλυκοζινολικά άλατα. Πρόκειται για παράγωγα αµινοξέων που περιέχουν θείο. Μπορούν να µετασχηµατιστούν σε ισοθειοκυανίνες και ινδόλες. Οι ινδόλες, τις οποίες περιέχουν κυρίως τα λάχανα, µπορούν να δράσουν προληπτικά κατά του καρκίνου του εντέρου, του οισοφάγου, του ορθού και της ουροδόχου κύστης. Φρούτα και λαχανικά που αποτελούν πηγή ινδολών είναι το µπρόκολο, το κουνουπίδι, το λάχανο, τα λαχανάκια Βρυξελλών, η λαχανίδα, το κάρδαµο και το γογγύλι. Επιπλέον, τα λαχανικά µε πράσινο φύλλωµα χαρακτηρίζονται από υψηλή περιεκτικότητα σε φυλλικό οξύ και χλωροφύλλη. Η χλωροφύλλη µοιάζει πάρα πολύ µε την αιµοσφαιρίνη των ερυθρών αιµοσφαιρίων και φαίνεται πως έχει αντιοξειδωτικές ιδιότητες που προστατεύουν την αιµοσφαιρίνη. Η χλωροφύλλη είναι καλό να χρησιµοποιείται στη διατροφή µαζί µε το κρέας.

Το κιτρινοπράσινο χρώµα ορισµένων φρούτων και λαχανικών οφείλεται στη λουτεΐνη και τη ζεαξανθίνη, δύο χρωστικές που ανήκουν στην κατηγορία των ξανθοφυλλών, οι οποίες αποτελούν παράγωγα των καροτενοειδών. Στα φρούτα και λαχανικά µε υψηλή περιεκτικότητα σε λουτεΐνη ανήκουν η λαχανίδα, το σπανάκι, το µαρούλι, το µπρόκολο, ο αρακάς, το πεπόνι και το ακτινίδιο. Η λουτεΐνη φαίνεται πως προφυλάσσει από τον καρκίνο, γιατί εµποδίζει την κυτταρική διαίρεση.

Μπλε: Ισχυρά αντιοξειδωτικά 

Τα φρούτα και λαχανικά µε µπλε χρώµα το οφείλουν στις ανθοκυανίνες και τις φαινόλες. Αυτά τα συστατικά ανήκουν στην κατηγορία των ισχυρών αντιοξειδωτικών, τα οποία είναι ικανά να εµποδίσουν την επίδραση των ελεύθερων ριζών. Στα φρούτα και λαχανικά µε µπλε χρώµα και µεγάλη περιεκτικότητα φαινολών ανήκουν: τα µύρτιλα, τα βατόµουρα, το κόκκινο σταφύλι και τα φραγκοστάφυλα. Επίσης, τα ξερά δαµάσκηνα, το σταφύλι, η µελιτζάνα και τα φρέσκα δαµάσκηνα.

Ορισµένες έρευνες έχουν δείξει ότι οι ανθοκυανίνες πιθανώς δρουν ως παράγοντες προστασίας από τον καρκίνο του εντέρου, ενώ η δελφινιδίνη, µια από τις ανθοκυανίνες, προστατεύει από τον καρκίνο του παγκρέατος.

Κόκκινο: Υγιή κύτταρα

Το κόκκινο χρώµα των φρούτων και λαχανικών οφείλεται στην παρουσία του λυκοπένιου, που ανήκει επίσης στα καροτενοειδή και είναι γνωστό για την αντιοξειδωτική του δράση.

Το λυκοπένιο δεν µεταβολίζεται σε βιταµίνη Α, όπως άλλα καροτενοειδή, αλλά παίζει σηµαντικό ρόλο στην ενδοκυτταρική επικοινωνία. Είναι ένα συστατικό που βρίσκεται σε αφθονία κυρίως στην ντοµάτα.

Να σηµειωθεί ότι ο ντοµατοχυµός περιέχει περισσότερο λυκοπένιο από την ίδια την ντοµάτα, γιατί, όταν οι ντοµάτες πολτοποιούνται για να παραχθεί χυµός, σάλτσα και κέτσαπ, αυξάνεται η περιεκτικότητά τους σε λυκοπένιο.

Διάβασε επίσης:

Αλλεργίες: Τι σε συμβουλεύουν οι ειδικοί;

Βρίσε… κάνει καλό! έρευνα αποδεικνύει πως το βρίσιμο κάνει καλό στην υγεία σου

 

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ