Η ανάγκη σου να τρως τα λάθος φαγητά συνδέεται άμεσα με τις ορμόνες σου. Μπορείς όμως να νικήσεις τους δαίμονές σου σε 28 μέρες και να αδυνατίσεις μια για πάντα!

Τι είναι αυτό που κάνεις όταν νιώθεις πεσμένη; Μήπως πας για τρέξιμο ή καθαρίζεις το σπίτι; Μάλλον όχι. Το πιο πιθανό είναι να τρως μια ολόκληρη πλάκα σοκολάτα ή μια σακούλα τσιπς. Ξέρεις ότι αυτή η αντιμετώπιση δεν είναι σωστή, όμως σου έχουμε νέα: δεν είναι δικό σου λάθος!

Πρόσφατες έρευνες δείχνουν πως το φαγητό -όπως το αλκοόλ και τα ναρκωτικά- έχει άμεσα αποτελέσματα στη χημεία του εγκεφάλου και μπορείς να εθιστείς σε αυτό! Οι δύο ουσίες που ενεργοποιούνται όταν επιλέγεις να φας κάτι “απαγορευμένο”, είναι η σεροτονίνη και η ντοπαμίνη. Ο δρ Mike Dow, στο βιβλίο του Diet Rehab, εξηγεί ότι η έλλειψη σεροτονίνης συνδέεται με τη συνεχή όρεξη για γλυκό, ενώ τα χαμηλά επίπεδα ντοπαμίνης μπορούν να οδηγήσουν σε έντονη επιθυμία για λιπαρά φαγητά.

Όταν το επίπεδο της σεροτονίνης είναι φυσιολογικό, νιώθεις ευδιάθετη και θετική. Αν όμως πέσει, πέφτουν κατακόρυφα και τα συναισθήματά σου! Τα γλυκά κάνουν τον εγκέφαλό σου να γεμίσει με σεροτονίνη και προσωρινά επαναφέρει τα χαρούμενα συναισθήματα. Αλλά όπως και στην περίπτωση των αντικαταθλιπτικών χαπιών, ό,τι ανεβαίνει απότομα πέφτει με τον ίδιο τρόπο. Έτσι όταν η επήρεια περάσει, τα επίπεδα μειώνονται ακόμα περισσότερο, κάνοντάς σε κακόκεφη και υποτονική. Επίσης την επόμενη φορά που θα νιώσεις την ανάγκη για γλυκό, η ποσότητα που θα θέλεις να πάρεις θα είναι ακόμα μεγαλύτερη για να νιώσεις καλύτερα.

Το ίδιο ισχύει και στην περίπτωση της ντοπαμίνης. Τα χαμηλά επίπεδα της ορμόνης (που επηρεάζονται από την άσκηση, το στρες, τη χαρά, ακόμα και τη διατροφή) σε κάνουν να νιώθεις χωρίς ελπίδα και να βαριέσαι. Τα λιπαρά φαγητά ανεβάζουν τα επίπεδά της και δημιουργούν συναισθήματα χαράς, ενέργειας και αγάπης. Αλλά και σε αυτή την περίπτωση, μετά τα πολύ ανεβασμένα συναισθήματα, έρχεται η πτώση και μάλιστα σε μικρό χρονικό διάστημα. Και όπως είναι αναμενόμενο συνοδεύεται με ακόμα εντονότερη επιθυμία για φαγητό, φυσικά παχυντικό.

Έτσι, λοιπόν, δημιουργείται ένας φαύλος κύκλος που πρέπει να σπάσει ΤΩΡΑ!

Κουίζ: Ποια είναι η εξάρτησή σου;

Νιώθεις συχνά λαχτάρα για συγκεκριμένα φαγητά; Όταν τα τρως αισθάνεσαι ωραία ακόμα κι αν το συναίσθημα είναι παροδικό; Αν ναι, ίσως έχεις έλλειψη σεροτονίνης ή ντοπαμίνης. Κάνε το παρακάτω τεστ και μάθε σε ποια κατηγορία ανήκεις και τι μπορείς να κάνεις γι’ αυτό.

Βάλε x σε αυτά που ταιριάζουν σ’ εσένα:

– Η ζωή μου τρέχει με πυρετώδεις ρυθμούς.

– Δεν υπάρχει ενθουσιασμός στη ζωή μου.

– Είμαι απαισιόδοξη για το μέλλον μου.

– Νιώθω πως ορισμένες φορές το σώμα μου συνωμοτεί εναντίον μου.

– Πίνω περισσότερο αλκοόλ απ’ ό,τι πρέπει.

– Επιτίθεμαι σωματικά ή λεκτικά όταν είμαι αγχωμένη.

– Δεν είμαι ευχαριστημένη με την εξωτερική μου εμφάνιση.

– Έχω παραπανίσια κιλά.

– Μισώ την αργοπορία.

– Συχνά επιθυμώ καφέ, αναψυκτικά ή/και σεξ.

– Έχω εμμονή με τις σχέσεις μου και παίρνουν πολύ χρόνο από τις σκέψεις μου.

– Η διάθεσή μου είναι πολύ άστατη.

– Είμαι αρκετά νευρική.

– Ο χώρος μου είναι πολύ ακατάστατος.

– Τα χρήματα με ανησυχούν πολύ.

– Κανένας δεν με καταλαβαίνει πραγματικά.

– Οι ώμοι μου και ο αυχένας μου είναι μονίμως σφιγμένοι.

– Συχνά είμαι αργοπορημένη.

– Νιώθω πως εξαρτώμαι από άλλους.

– Εύχομαι να ήμουν κάπου αλλού.

– Δύσκολα με παίρνει ο ύπνος.

– Ξυπνάω συχνά κατά τη διάρκεια της νύχτας.

– Οι μεγάλες αποφάσεις με τρομοκρατούν.

– Καμιά φορά απλά δεν μπορώ να ξεκινήσω όλα όσα έχω να κάνω.

– Είμαι λίγο υποχόνδρια.

– Είμαι συνέχεια κουρασμένη.

– Κάποιες φορές νιώθω πως δεν έχω τον έλεγχο της ζωής μου.

– Πάντα απογοητεύω τους άλλους.

– Παίρνω ή νομίζω πως χρειάζομαι αντικαταθλιπτικά.

– Κλαίω εύκολα.

– Λατρεύω τα γλυκά.

– Προτιμώ μια σακούλα με τσιπς από μια σακούλα με σοκολατάκια.

– Έχω πολλούς πονοκεφάλους.

– Μου αρέσει να ξοδεύω χρήματα, ακόμα κι όταν δεν έχω.

– Καπνίζω.

– Λατρεύω τα τηγανητά.

– Οι φίλοι μου τα καταφέρνουν πολύ καλύτερα από μένα.

– Αν θέλω κάτι, το θέλω ΤΩΡΑ!

– Δεν βρίσκω το λόγο να κάνω δίαιτα.

– Όλες οι δίαιτες που έχω δοκιμάσει έχουν αποτύχει.

Κόκκινο χρώμα

Αν έβαλες x σε περισσότερα κόκκινα κουτάκια τότε έχεις ΜΕΓΑΛΗ ανάγκη από σεροτονίνη. Αν έχεις x σε 12 ή περισσότερα κόκκινα κουτάκια, αυτό δείχνει πως αντιμετωπίζεις μια σοβαρή έλλειψη, ενώ αν έχεις επιλέξει λιγότερα από 5 υπάρχει μια ανεπαίσθητη έλλειψη. Οτιδήποτε μεταξύ 5 και 12 αποδεικνύει πως πρέπει να δώσεις μια ώθηση στη σεροτονίνη σου. Μην πανικοβάλλεσαι (και σαν γνήσιος τύπος που “πεινάς” για σεροτονίνη, πολύ εύκολα μπορεί να νιώσεις αγχωμένη). Όποιο κι αν είναι το επίπεδό σου, αυτό που χρειάζεσαι είναι να αποτοξινώσεις τη διατροφή σου. Πήγαινε στο κομμάτι της αποτοξίνωσης, στο κόκκινο χρώμα, και δες τι χρειάζεται να κάνεις.

Μπλε χρώμα

Αν επέλεξες περισσότερα μπλε κουτάκια, τότε σου λείπει η ντοπαμίνη. Αν έβαλες x σε 12 ή περισσότερα κουτάκια, αυτό δείχνει πως έχεις μεγάλη έλλειψη, ενώ αν έχεις μαρκάρει λιγότερα από 5 υπάρχει μια ελαφριά έλλειψη. Αν το σκορ σου είναι από 5 έως 11, τότε πρέπει να κάνεις τις απαιτούμενες κινήσεις για να ανέβουν οι μετρήσεις σου. Μην είσαι σκληρή με τον εαυτό σου (όποια αισθήματα ανεπάρκειας μπορεί να σε κυριεύουν, ο ένοχος είναι η έλλειψη ντοπαμίνης). Το κλειδί είναι να προβείς στις σωστές αλλαγές στη διατροφή σου. Διάβασε προσεκτικά τι πρέπει να κάνεις στο μπλε κομμάτι της αποτοξίνωσης.

Μοβ χρώμα

Αν επέλεξες τον ίδιο αριθμό μπλε και κόκκινων, έχεις διπλή ανεπάρκεια σε σεροτονίνη και ντοπαμίνη. Επιλέγοντας 7 ή περισσότερα και από τα δύο χρώματα αυτό δείχνει σοβαρή εξάντληση, ενώ το σκορ των 3 ή λιγότερων και στα δύο χρώματα δείχνει μια μικρή έλλειψη. Οτιδήποτε μεταξύ του 3 και του 7 αποκαλύπτει ένα μέτριο προς κακό επίπεδο. Ίσως αισθάνεσαι πως δεν έχεις τον έλεγχο της ζωής σου και είναι πολύ πιθανόν να περνάς μια κρίση. Για να ανακτήσεις τον έλεγχο, διάβασε τι πρέπει να κάνεις στο μοβ χρώμα της αποτοξίνωσης.

Διατροφική αποτοξίνωση

Το πρόγραμμα αποτοξίνωσης 28 ημερών δουλεύει με τον ίδιο τρόπο και στις 3 κατηγορίες. Οι λεπτομέρειες είναι εκείνες που κάνουν τη διαφορά. Πρώτα πρέπει να διαβάσεις το πάνελ που ταιριάζει σ’ εσένα. Από τα αποτελέσματα του τεστ μπορείς να καταλάβεις αν έχεις έλλειψη σεροτονίνης, ντοπαμίνης ή και των δύο. Ορισμένα φαγητά ανήκουν στην κατηγορία των απαγορευμένων, άλλα σε εκείνη που δεν έχεις δοκιμάσει ποτέ και κάποια άλλα σε αυτή που πρέπει να τρως. Μέρος του προγράμματος των 28 ημερών δουλεύει για τη δημιουργία νέας σεροτονίνης –και ντοπαμίνης- αυξάνοντας τη δραστηριότητα στη ζωή σου, όλα όμως γίνονται πολύ σταδιακά. Να πώς δουλεύει:

1η εβδομάδα

Μην αλλάξεις τίποτα στη διατροφή σου (ναι καλά άκουσες!). Σιγούρεψε πως τουλάχιστον ΕΝΑ βασικό γεύμα μέσα στη μέρα σου περιλαμβάνει φαγητό που σε ενισχύει (δες το αντίστοιχο πάνελ με το ποια φαγητά σε ενισχύουν). Πρόσθεσε επίσης μια δραστηριότητα που σε ενισχύει (δες το αντίστοιχο πάνελ με τις δραστηριότητες).

2η εβδομάδα

Για ακόμα μία φορά κράτα τη διατροφή σου έτσι όπως είναι. Όμως σιγουρέψου πως ΔΥΟ από τα κύρια γεύματά σου περιλαμβάνουν μόνο φαγητά που σε ενισχύουν. Επίσης το πρόγραμμά σου πρέπει να έχει καθημερινά δύο ενισχυτικές δραστηριότητες.

3η εβδομάδα

Περιόρισε τα “κακά” τρόφιμα σε όχι παραπάνω από 3 μερίδες τη μέρα (το πολύ 900 θερμίδες συνολικά). Όλα τα υπόλοιπα φαγητά που καταναλώνεις πρέπει να είναι ενισχυτικά. Πρόσθεσε 3 δραστηριότητες καθημερινά.

4η εβδομάδα

Περιόρισε το “κακό” φαγητό σε 2 μερίδες ημερησίως (μέγιστη ποσότητα 600 θερμίδες). Πρόσθεσε 4 ενισχυτικές δραστηριότητες καθημερινά.

Μετά την τέταρτη εβδομάδα διατήρησε τη διατροφή σου και μην ξεφύγεις σε πάνω από δύο μερίδες παχυντικών τροφίμων ανά μέρα και φυσικά να περιλαμβάνεις 4 ενισχυτικές δραστηριότητες.

Έλλειψη σεροτονίνης

Τα φαγητά που σε ενισχύουν: Γαλακτοκομικά προϊόντα με χαμηλά λιπαρά, κοτόπουλο, αυγό, άπαχο μοσχάρι και αρνί, γαλοπούλα, σολομός, τόνος, λευκό ψάρι, ρεβίθια, φακές, κάσιους, αβοκάντο, μπρόκολο, καρότα, αγγούρι, σκόρδο, φασολάκια, μανιτάρια, σπανάκι, blueberries, λεμόνια, λάιμ, ελιές, raspberries, φράουλες, μουστάρδα, ξίδι, μαύρο πιπέρι, τζίντζερ, μαύρη σοκολάτα (τουλάχιστον 70% κακάο).

Τα φαγητά που πρέπει να αποφύγεις: Πατάτες, κράκερ, τούρτες, μπισκότα, γλυκά, χυμοί, ζεστή σοκολάτα, παγωτό, μαρμελάδα, σοκολατούχο γάλα, αναψυκτικά, κορνφλέικς, λευκό ψωμί, ζυμαρικά.

Οι δραστηριότητες που σε ενισχύουν: Οι βαθιές αναπνοές, το μαγείρεμα, οι αγκαλιές, μια συγγνώμη, να λύσεις ένα σταυρόλεξο, να κάνεις μια αγγαρεία, να πετάξεις αετό, να κάνεις ένα κομπλιμέντο, να χορέψεις, να δεις μια κωμική παράσταση, να πας στο κρεβάτι νωρίς, να χαμογελάσεις για 5 λεπτά (και όμως δεν είναι εύκολο!), να απασχοληθείς στον υπολογιστή ή να δεις ό,τι θέλεις στην τηλεόραση, να κρατήσεις ένα μωρό ή κουτάβι, να πλέξεις, να ακούσεις κλασική μουσική, να πληρώσεις έναν λογαριασμό (κι όμως), να περπατήσεις ξυπόλυτη στην άμμο, να στείλεις λουλούδια, να τραγουδήσεις, να ξαπλώσεις για 20 λεπτά, να τραβήξεις φωτογραφίες, να κλείσεις το κινητό σου για μία ώρα, να καταγράψεις τις αναμνήσεις σου.

Έλλειψη ντοπαμίνης

Τα φαγητά που σε ενισχύουν: Τυρί cottage, όλα τα τυριά με μειωμένα λιπαρά, αποβουτυρωμένο γάλα, καστανό ρύζι, κοτόπουλο, σαρδέλες, σολομός, πέστροφα, τόνος, φασόλια, χούμους, φακές, αμύγδαλα, κάσιους, ηλιόσποροι, μήλα, μπανάνες, κεράσια, σύκα, σταφύλια, πορτοκάλια, αχλάδια, δαμάσκηνα, παντζάρι, σέλινο, κρεμμύδια, κολοκύθι, πατάτες, γλυκοπατάτες, κανέλα, μέντα, βασιλικός, μαύρη σοκολάτα.

Τα φαγητά που πρέπει να αποφύγεις: Μπέικον, πίτες, τούρτες, βούτυρο, φαγητό απ’ έξω, τσιπς, αλλαντικά, καφές, τυριά, λουκάνικα, αναψυκτικά.

Οι δραστηριότητες που σε ενισχύουν: Να βγεις ραντεβού, να πάρεις μέρος σε διαγωνισμό, να καθαρίσεις το σπίτι με δυνατή μουσική, να δοκιμάσεις μια νέα συνταγή, να κάνεις μια εθελοντική εργασία, να αλλάξεις χρώμα στα μαλλιά σου, να επιδιορθώσεις κάτι, να φιλήσεις κάποιον, να χορέψεις salsa, να τραβήξεις βίντεο με το κινητό σου, να κάνεις ποδήλατο, να διακοσμήσεις, να βάψεις τα νύχια σου, να ζωγραφίσεις, να κάνεις blogging, να αγοράσεις σέξι εσώρουχα, να περπατήσεις στη βροχή, να αγοράσεις ένα ζευγάρι παπούτσια, να δεις ένα θρίλερ, να κάνεις λεύκανση, να γράψεις ένα τραγούδι και να το τραγουδήσεις σε κάποιον, να παρακολουθήσεις ή να κάνεις κάποιο σπορ, να καταγράψεις 5 πράγματα που θέλεις να κάνεις αυτήν τη χρονιά.

Διπλή έλλειψη

Τα φαγητά που σε ενισχύουν: Όλα τα ενισχυτικά φαγητά στο κόκκινο και το μπλε πάνελ. Όταν ακολουθείς το πρόγραμμα των 28 ημερών, πάντα να περιλαμβάνεις τρόφιμα και από τις δύο κατηγορίες, Με αυτό τον τρόπο η σεροτονίνη και η ντοπαμίνη σου θα ενισχύονται ταυτόχρονα.

Τα φαγητά που πρέπει να αποφύγεις: Όλα τα τρόφιμα που πρέπει να αποφεύγεις από την μπλε και την κόκκινη ομάδα. Ναι, είναι πολλά, όμως έχεις διπλάσιο κέρδος στα τρόφιμα που σε ενισχύουν, όπως και στις δραστηριότητες.

Οι δραστηριότητες που σε ενισχύουν: Όλες οι δραστηριότητες των 2 ομάδων. Επιπλέον, επειδή τα επίπεδα και στις δύο μετρήσεις είναι χαμηλά, μπορεί ορισμένες φορές να νιώθεις πως είναι δύσκολο να κάνεις οτιδήποτε. Όταν αισθάνεσαι έτσι, πρέπει να βάζεις τον εαυτό σου να προσπαθεί ώστε να κάνει κάτι από όλα αυτά. Αν ανησυχείς συχνά, απέσπασε την προσοχή σου κάνοντας κάτι ευχάριστο, όπως το να μιλήσεις με έναν φίλο ή να δεις μια κωμωδία. Όταν όμως το άγχος σε κυριεύει, η πλήρης αδράνεια μεγαλώνει ακόμα περισσότερο το πρόβλημα.

Διάβασε επίσης:

Μην σκέφτεσαι το βραδινό φαγητό

Ιωάννα: «Έχασα 11 κιλά και ξαναβρήκα την αυτοπεποίθησή μου!»

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ