Βρισκόµαστε και επισήµως στην εποχή του χρόνου όπου δεν ξέρεις ούτε πώς να ντυθείς για να αποφύγεις τα κρυολογήµατα ούτε πώς να «θωρακιστείς» από τις ιώσεις. Διάβασε τι σε συµβουλεύουν οι ειδικοί.

Από τον Ιωάννη Σφυρή, Ειδικό Παθολόγο

Η σωστή λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήµατος είναι πολύ σηµαντική, γιατί µας εξασφαλίζει υγεία και µακροζωία. Το ανοσοποιητικό αποτελείται από ένα δίκτυο κυττάρων, ιστών και οργάνων που δρουν ενιαία. Να θυµάσαι ότι, εκτός από την ηλικία, ο κυριότερος παράγοντας της καθηµερινότητας που προκαλεί καταστολή του ανοσοποιητικού είναι το κάπνισµα.

Οι δικές σου ανάγκες

Κάθε οργανισµός είναι αυτόνοµος, έχει διαφορετικές ανάγκες, οπότε η αντιµετώπιση και η θεραπεία εξατοµικεύονται. Οι συνισταµένες ενός υγιούς ανοσοποιητικού συστήµατος αφορούν κυρίως στη διατροφική συµπεριφορά, τη σωµατική και την ψυχική κατάσταση του κάθε ατόµου. Όταν κάποιες από αυτές προσβάλλονται, υπάρχει αντίκτυπος στην άµυνα του οργανισµού.

Όπως είναι γνωστό, οι βιταµίνες, τα ιχνοστοιχεία, τα µέταλλα και τα βότανα είναι ενισχυτικά του ανοσοποιητικού συστήµατος. Μια σωστή και ισορροπηµένη διατροφή τα παρέχει επαρκώς, σε ορισµένες όµως περιπτώσεις και για συγκεκριµένο χρονικό διάστηµα πρέπει να χορηγηθούν µε τη µορφή συµπληρωµάτων διατροφής. Αυτά θεωρούνται ασφαλή όταν λαµβάνονται σε συνεργασία µε τον θεράποντα ιατρό, προς αποφυγήν παρενεργειών και αλληλεπιδράσεων µε άλλα φάρµακα.

Ενίσχυση του οργανισµού

Πώς θα ενισχύσω το ανοσοποιητικό µου σύστηµα; Ποιο συµπλήρωµα διατροφής πρέπει να πάρω για να µην αρρωστήσω; Είναι δύο από τις πιο συχνές ερωτήσεις των ασθενών προς τους ιατρούς κατά τη διάρκεια της χειµερινής περιόδου. Η απάντηση δεν είναι απλή, και σίγουρα δεν έγκειται στην αγορά ενός συµπληρώµατος διατροφής µόνο και µόνο επειδή βοήθησε κάποιον φίλο ή συγγενή µας.

Βότανα:

Εχινάκεια

Η εχινάκεια είναι ευρέως διαδεδοµένη λόγω της βελτίωσης που επιφέρει στα συµπτώµατα του κρυολογήµατος και των λοιµώξεων. Η Echinacea purpurea έχει µελετηθεί κυρίως για την ισχυρή αντιοξειδωτική και αντιφλεγµονώδη δράση της. Ο θεράπων ιατρός πρέπει να είναι πολύ προσεκτικός στη χορήγησή της. Εκτός από τις ήπιες ανεπιθύµητες ενέργειες από το γαστρεντερικό σύστηµα, είναι δυνατόν να προκαλέσει υπερδραστηριότητα του ανοσολογικού µηχανισµού. Αυτό σηµαίνει ότι δεν πρέπει να λαµβάνεται από ασθενείς που πάσχουν τεκµηριωµένα ή υπάρχει η κλινική υπόνοια αυτοάνοσων νοσηµάτων, όπως ερυθηµατώδης λύκος, ρευµατοειδής αρθρίτιδα, σκλήρυνση κατά πλάκας, θυρεοειδίτιδα κ.λπ., λόγω του κινδύνου υποτροπής της νόσου.

Λυσίνη

Είναι επίσης απαραίτητο να αναφερθεί η συµβολή της λυσίνης στην ενίσχυση του ανοσοποιητικού συστήµατος. Πρόκειται για ένα απαραίτητο αµινοξύ, καθώς ο οργανισµός δεν µπορεί να το συνθέσει από µόνος του και το λαµβάνει µέσω των τροφών. Βρίσκεται στο κόκκινο κρέας, το κοτόπουλο και τα εντόσθια των ζώων και συµβάλλει στην τόνωση του οργανισµού, στη σύνθεση του κολλαγόνου και στην αντιµετώπιση των ιών, όπως του έρπητα.

Συνολική προσπάθεια

Η ισορροπηµένη διατροφή πρέπει να συµπληρώνεται µε τακτική σωµατική άσκηση και αποφυγή της καθιστικής ζωής, µε καλό ύπνο, διακοπή του καπνίσµατος και περιορισµό του στρες. Αυτή η αλυσίδα πρόληψης για την ενίσχυση του ανοσοποιητικού συστήµατος, µε κύριο άξονα τις συµβουλές και τις θεραπευτικές προσεγγίσεις του ειδικού θεράποντος ιατρού, θα έχει απήχηση στη βελτίωση του τρόπου και της ποιότητας ζωής. Το να αναζητάς το καλύτερο για την υγεία σου είναι συνετό, το να γνωρίζεις όµως τι είναι αυτό που καταναλώνεις είναι αναγκαίο. Για το λόγο αυτό, πριν αγοράσεις κάτι, ρώτα πρώτα τον ειδικό!

Βιταµίνες

Οι υδατοδιαλυτές βιταµίνες, δηλαδή, η βιταµίνη C (λεµόνια, πορτοκάλια, µπρόκολο, φράουλες) και το σύµπλεγµα Β (φρούτα, λαχανικά, κρέας, ψάρια, αυγά κ.λπ.) µπορούν να χορηγηθούν άφοβα και για µεγάλο διάστηµα, γιατί δεν αποθηκεύονται στον οργανισµό.

Οι λιποδιαλυτές βιταµίνες Α, D, E, K, αντιθέτως, αποθηκεύονται στο σώµα και σε υπερδοσολογία µπορούν να γίνουν τοξικές.

Πιο συγκεκριµένα:

Η βιταµίνη Α (γνωστή ως ρετινόλη, βρίσκεται σε τροφές ζωικής προέλευσης) έχει ευεργετικές δράσεις στο δέρµα, την όραση και τα οστά, αλλά σε µεγάλες δόσεις µπορεί να προκαλέσει πονοκεφάλους, διάρροιες, διαταραχές στο δέρµα και την όραση. Στις εγκυµονούσες είναι δυνατόν να προκαλέσει ακόµα και τερατογένεση. Το β-καροτένιο (φρούτα και λαχανικά) είναι η πρόδροµη µορφή της βιταµίνης Α. Είναι υδατοδιαλυτό, ακίνδυνο και ενισχύει σε µεγάλο βαθµό την άµυνα του οργανισµού.

Η βιταµίνη Ε (έλαια φυτικής προέλευσης, ηλιόσποροι, αµύγδαλα, φουντούκια, αβοκάντο) λειτουργεί ως ισχυρό αντιοξειδωτικό και δρα ευεργετικά τόσο στην πρόληψη των παθήσεων του δέρµατος, του ουρογεννητικού και νευρικού συστήµατος όσο και στην ενίσχυση του ανοσοποιητικού συστήµατος. Σε υπερδοσολογία, όµως, και συγχορηγούµενη µε αντιπηκτικά, µπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο αιµορραγίας, καθώς µειώνει την πηκτικότητα του αίµατος.

Η βιταµίνη D είναι η ασπίδα του οργανισµού µας και θεωρείται πλέον ορµόνη, επειδή παράγεται από το δέρµα µέσω της ηλιακής ακτινοβολίας, ενώ προσλαµβάνεται σε µικρότερο βαθµό από τις τροφές (ψάρια, αυγά, τυρί, συκώτι). Λόγω των µεγάλων ελλείψεών της και της επίτευξης των θεραπευτικών και προστατευτικών επιπέδων στο αίµα, πολύ δύσκολα µπορεί να γίνει τοξική. Παρ’ όλα αυτά, συνιστώνται ιατρική παρακολούθηση και εξετάσεις αίµατος κατά τη χορήγησή της.

Ιχνοστοιχεία

Ο ψευδάργυρος (στρείδια, µύδια, πουλερικά, αυγά, αµύγδαλα, κόκκινο κρέας, ψάρια) βοηθάει στην καλύτερη λειτουργία του ανοσοποιητικού, στην ενίσχυση της κινητικότητας των σπερµατοζωαρίων, δρα ευεργετικά στο δέρµα και ενάντια στη γεροντική εκφύλιση της ωχράς κηλίδος του οφθαλµού. Σε υπερδοσολογία, µπορεί να προκαλέσει γαστρεντερικές διαταραχές και σιδηροπενική αναιµία, καθώς ανταγωνίζεται το σίδηρο στην απορρόφησή του από τον εντερικό βλεννογόνο.

ΠΡΟΣΟΧΗ: Δεν πρέπει να χορηγείται µε ανοσοκατασταλτικά φάρµακα (φάρµακα χρόνιων παθήσεων που καταστέλλουν το ανοσοποιητικό) και κυρίως µε καλιοσυντηρητικά διουρητικά (που συγκρατούν και δεν αποβάλλουν το κάλιο), γιατί έτσι αυξάνει τα επίπεδά του καλίου στο αίµα, µε άµεσες επιπτώσεις στην καρδιά.

Το σελήνιο (φιστίκια Βραζιλίας, θαλασσινά, δηµητριακά ολικής άλεσης, ηλιόσποροι, αβοκάντο) διαθέτει ισχυρές αντιοξειδωτικές και αντικαρκινικές ιδιότητες, συµβάλλει, εκτός από την ενίσχυση του ανοσοποιητικού, στην καλή υγεία του προστάτη και του θυρεοειδούς αδένα, καθώς και στη ρύθµιση του µεταβολισµού. Οι συνήθεις ανεπιθύµητες ενέργειες από υπερδοσολογία αφορούν στο γαστρεντερικό σύστηµα (έµετοι, διάρροιες) και σε νευρολογικές διαταραχές, όπως µούδιασµα, σπασµοί και παράλυση.

Από τον Ιωάννη Σφυρή, Ειδικό Παθολόγο, www.regeniatric.gr, info@regeniatric.gr

Διάβασε επίσης:

Εξασφάλισε την υγεία σου βάζοντας το σωστό χρώμα στο πιάτο σου

Πως τα τρανς λιπαρά επηρεάζουν την ψυχική σου υγεία

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ