Αυτό το άρθρο είναι το… ιδανικό GPS για να ανακαλύψεις νέους τρόπους που θα σε φέρουν πιο κοντά στη χαρά!

Κάποια στιγµή σήµερα το πρωί ίσως έκανες µια προεπισκόπηση της ηµέρας σου. Αποφάσισες ότι θα ασχοληθείς αποτελεσµατικά µε διάφορες εκκρεµότητες. Μπορεί να ορκίστηκες ότι θα φας σαλάτα στο µεσηµεριανό σου διάλειµµα. Μπορεί και να σχεδίασες ότι θα αποφύγεις κάτι (να ζητήσεις κάποια συγγνώµη, να εµφανιστείς σε µια συνάντηση). Ένα πράγµα, όµως, ξέχασες να προγραµµατίσεις: να συναντήσεις την ευτυχία σου. Μετά από όλα τα βιβλία που κυκλοφορούν περί ευτυχίας και τις εφαρµογές που υπόσχονται να σου φτιάξουν τη διάθεση –και που τελικά δεν µπορούµε παρά να κοροϊδεύουµε–, πιστεύουµε ότι η ευτυχία θα εµφανιστεί έτσι απλά στην πόρτα µας, σαν µια πίτσα που έχουµε παραγγείλει. Στην πραγµατικότητα, εσύ είσαι αυτή που πρέπει να την αναζητήσεις για σένα.

Γιατί δεν είσαι ευτυχισμένη; 

«Όταν είσαι σε µικρή ηλικία, είναι οι άλλοι που αναλαµβάνουν να δώσουν χαρά στη ζωή σου», λέει ο Πάτροκλος Παπαδάκης, ψυχολόγος. «Οι γονείς σου σου προσφέρουν τρόπους διασκέδασης, ενώ στο σχολείο έχεις τους φίλους σου. Μεγαλώνοντας, όµως, χάνεις αυτή την καθοδήγηση για να περάσεις τη µέρα σου καλά και δεν υπάρχει κανείς να σου πει πώς θα το πετύχεις εσύ για τον εαυτό σου». Είναι, επίσης, δύσκολο να είσαι συνέχεια χαρούµενη όταν πρέπει να δουλέψεις, να µεγαλώσεις τα παιδιά, να εργαστείς και να αντιµετωπίσεις προβλήµατα µε την εικόνα του σώµατός σου. Πολύπλοκες και χρονοβόρες καταστάσεις δύσκολα φέρνουν την ευτυχία. Αυτό το άρθρο δεν είναι ένας οδηγός για το πώς θα κατακτήσεις την ευτυχία βήµα βήµα. Κάτι τέτοιο θα ήταν… εξαντλητικό. Αντιθέτως, σου παρουσιάζουµε εύκολους τρόπους που µπορούν να φέρουν χαρά στην καθηµερινότητά σου.

Θέσε στόχο

Το να αυξήσεις το επίπεδο της ευτυχίας στη ζωή σου δεν θα πρέπει να το νιώθεις σαν δουλειά αλλά να το έχεις στο µυαλό σου ως ένα στόχο. Όλα έχουν να κάνουν µε το κίνητρο: ναι, µπορείς να µεταµορφωθείς σε αυτό το άτοµο που βλέπει το ποτήρι µισογεµάτο. Σύµφωνα µε ερευνητές, οι γενετικοί παράγοντες ευθύνονται κατά 50% για τη διαφοροποίηση στα επίπεδα ευτυχίας που νιώθεις σε σύγκριση µε τους γείτονές σου, ενώ οι καταστάσεις της ζωής κατά 10%. Αυτό που µένει είναι στο χέρι σου να το διαµορφώσεις ανάλογα. «Πολλοί πιστεύουν ότι δεν µπορείς να έχεις τον έλεγχο της ευτυχίας σου –ή την έχεις ή δεν την έχεις–, κάτι που δεν ισχύει», τονίζει ο Πάτροκλος Παπαδάκης, ψυχολόγος. «Είναι το ίδιο µε το να έχεις τον έλεγχο της υγείας σου. Πρέπει να πιστέψεις ότι µπορείς να γίνεις καλύτερα πριν κάνεις οποιαδήποτε κίνηση».

Εντόπισε την προσωπική σου ευτυχία

Πότε ήταν η τελευταία φορά που αναλογίστηκες τι είναι αυτό που σε κάνει πραγµατικά ευτυχισµένη, πέρα από τα προφανή, όπως είναι ο σύντροφός σου ή τα παιδιά; «Το κλειδί για να βρεις την προσωπική σου ευτυχία είναι να σκεφτείς αυτά που σε κάνουν να νιώθεις ζωντανή», εξηγεί ο ψυχολόγος. «Προσπάθησε να θυµηθείς τι ήταν αυτό που σε έκανε ευτυχισµένη όταν ήσουν νεότερη», λέει ο ειδικός. Ίσως να µην παίζεις πια κιθάρα, αλλά «µπορείς να ανακαλέσεις τη διάθεση εκείνης της στιγµής», συνεχίζει, «όπου αυτό που µετρούσε δεν ήταν το αποτέλεσµα αλλά η όλη εµπειρία». Δες, λοιπόν, πώς αυτό σε κάνει να αισθάνεσαι και…

Κάν’ το προτεραιότητα

Οι ειδικοί ξέρουν καλά τι επίδραση µπορεί να έχει η ρουτίνα στην ευτυχία. Οι άνθρωποι πιστεύουν ότι, δουλεύοντας για να έχουν λιγότερο άγχος, θα είναι και πιο ευτυχισµένοι. Αυτή είναι µια ελαφριά µορφή παράνοιας. Σε έναν κόσµο όπου όλα µετριούνται µε αυτά που εκπληρώνεις, είναι δύσκολο να αποφύγουµε το ένστικτο της αποτελεσµατικότητας. Η λύση είναι να επικεντρωνόµαστε σε αυτά που µας ευχαριστούν, µαζί µε τις υποχρεώσεις µας. «Μην προσπαθείς απλώς να “χωρέσεις” µέσα στην ηµέρα σου αυτά που σε ευχαριστούν, προσπάθησε να διαµορφώσεις την καθηµερινότητά σου γύρω από αυτά», παροτρύνει ο ψυχολόγος. «Αν οι εβδοµάδες σου είναι γεµάτες υποχρεώσεις, προσπάθησε να δεις πότε είναι το επόµενο κενό σου». Προστάτεψε αυτόν το χρόνο από αυτούς που θέλουν να σου τον «τσιµπολογήσουν». «Ανακοίνωσε σε όλους ότι αυτή είναι η στιγµή σου για να γεµίσεις τις µπαταρίες σου», λέει ο ειδικός.

Μύρισε, νιώσε, απόλαυσε 

Η πρακτική του να αναζητάς την απόλαυση σε κάθε στιγµή µπορεί να τονώσει την ευτυχία σου. Στο πλαίσιο µιας έρευνας, ζητήθηκε από άντρες και γυναίκες να κρατήσουν ηµερολόγιο για ένα µήνα, καταγράφοντας όλες τις θετικές εµπειρίες που είχαν και πόσο (ή όχι) τις απόλαυσαν. Αυτοί που έτειναν να απολαµβάνουν κάτι καλό –και να µοιράζονται την ευχαρίστησή τους µε τους άλλους– είχαν υψηλά επίπεδα ευτυχίας ό,τι κι αν συνέβαινε µέσα στην ηµέρα τους, ενώ οι πιο «αχάριστοι» χρειάζονταν κάποιο θετικό γεγονός για να τους φτιάξει τη διάθεση. Η απόλαυση δεν είναι κάτι που πρέπει να σκεφτείς – απλώς άσε τις αισθήσεις σου να τη βιώσουν. Μύρισε το ωραίο κρασί, νιώσε το απαλό χαλί στη γυµνή πατούσα σου, φρόντισε να αγοράσεις αφρόλουτρα µε τα καλύτερα αρώµατα που µπορείς να βρεις.

Μοίρασε το χρόνο σου

Χρυσός, φυσικό αέριο και η προσοχή σου: όλα δυσεύρετοι πόροι. Μοίρασε το χρόνο σου σοφά, ώστε να πετύχεις τη µέγιστη απόλαυση. «Κάθε tweet, κάθε µήνυµα ή e-mail µας αποµακρύνει από τις όµορφες εµπειρίες και τους ωραίους ανθρώπους γύρω µας», λέει ο ειδικός. Έρευνες δείχνουν ότι άνθρωποι που χρησιµοποιούν εκτενέστατα τα social media είναι λιγότερο ευτυχισµένοι από τους υπόλοιπους. Μια άλλη έρευνα έδειξε ότι όσο περισσότερο οι άνθρωποι µπαίνουν στο facebook τόσο περισσότερο πέφτουν τα επίπεδα ικανοποίησης που βιώνουν γενικότερα. Οι ειδικοί συµβουλεύουν να απέχουµε από τα ηλεκτρονικά µέσα κατά διαστήµατα – κλείσε το τηλέφωνό σου για µερικές ώρες το βράδυ ή πέρασε ένα Σάββατο ή µια Κυριακή χωρίς να δεις τα e-mails σου.

Κάνε χαρούμενες σκέψεις

Τις µέρες που πραγµατικά δεν έχεις χρόνο να αναπνεύσεις, σκέψου κάτι που σε κάνει χαρούµενη για να σου φτιάξει τη διάθεση. Μια έρευνα έδειξε ότι οδηγοί λεωφορείων που χαµογελούσαν σκεπτόµενοι κάτι όµορφο, όπως τη θεατρική παράσταση του παιδιού τους, είχαν καλύτερη διάθεση από εργαζόµενους µε προσποιητό χαµόγελο. Η επιστήµη λέει ότι ένα πλατύ, ειλικρινές χαµόγελο –που εµπλέκει την κίνηση των µυών γύρω από τα µάτια– έχει θετική επίδραση στη λειτουργία του εγκεφάλου που συνδέεται µε την καλή διάθεση. Οπότε, απλώς χαµογέλα!

Παίξε αγαπησιάρικα

Αν η φράση «Μωρό µου, βγάλε έξω τα σκουπίδια!» είναι αυτό που θεωρείς ως ερωτόλογα, τότε ξέρεις ότι η καθηµερινότητα στο σπίτι µπορεί να ξεγυµνώσει τις σχέσεις από το ροµαντισµό τους. Η παιχνιδιάρικη διάθεση ενεργοποιεί και τους δυο σας, ενώ δίνει έναν πιο ελαφρύ τόνο στη σχέση και βοηθά στη διαχείριση της κοινής ζωής – αλλιώς όλα είναι περί λογαριασµών και πιάτων. Αρχίστε να στέλνετε µεταξύ σας πιο παιχνιδιάρικα µηνύµατα και θα αρχίσετε να ανυποµονείτε να γυρίσετε στο σπίτι αντί να επιστρέφετε µε γκρίνια.

Έχε σχέδιο για τις κακές μέρες

Σίγουρα έχεις εναλλακτικές αν ξαφνικά κοπεί το ρεύµα, ακόµα κι αν πρόκειται για έναν απλό φακό. Ήρθε η ώρα να έχεις ένα σχέδιο δράσης και για την περίπτωση που δεν έχεις διάθεση. Για παράδειγµα, τηλεφώνησε σε κάποιον φίλο οποιαδήποτε στιγµή στραβώσει η µέρα σου και αυτό σου χαλάσει τη διάθεση. Θα σε βοηθήσει να δεις τα πράγµατα αλλιώς και αντί να νιώθεις «αχ, η καηµένη» να το δεις ως «µα, τι τυχερή!».

Βρες σκοπό και νόημα

Για την απόλυτη ευτυχία, χρειάζεσαι ένα καλό µείγµα δραστηριοτήτων που θα σου χαρίσουν απόλαυση αλλά και την αίσθηση ότι τα πράγµατα έχουν νόηµα – αυτό που οι ειδικοί ονοµάζουν η αρχή της ευτυχίας µε νόηµα. «Αν η ευτυχία είχε να κάνει µόνο µε την απόλαυση, τι νόηµα θα είχε να κάνουµε παιδιά ή να βοηθάµε τους άλλους;», αναφέρει ο ειδικός. Σκέψου, για παράδειγµα, τον εθελοντισµό. Τα θετικά συναισθήµατα που προκύπτουν από αυτόν εκπαιδεύουν τους νευρώνες του εγκεφάλου ώστε να ξεπερνούν τις αρνητικές προκαταλήψεις. Όπως εξηγούν οι νευροψυχολόγοι, ο εγκέφαλος έχει την ικανότητα να συγκρατεί κακές εµπειρίες, κάτι που προέρχεται από τους προγόνους µας, που έπρεπε να επικεντρώνουν την προσοχή τους στις απειλές για να επιβιώσουν. Αλλά όταν φροντίζεις να συγκεντρώνεις θετικές εµπειρίες που σου χαρίζουν µια αίσθηση πλήρωσης, τότε αυτές λειτουργούν ως αντίβαρο στις απογοητεύσεις.

Γίνε πιο κοινωνική 

Οι πραγµατικά χαρούµενοι άνθρωποι έχουν ένα πράγµα κοινό και αυτό δεν έχει καθόλου να κάνει µε το µισθό τους, το IQ ή το φύλο τους. Έχουν απλώς πολλές καλές κοινωνικές σχέσεις. Αυτές περιλαµβάνουν και µικρές δόσεις επικοινωνίας µε άλλους ανθρώπους, ακόµα και µε αγνώστους. Στο πλαίσιο µιας πρόσφατης έρευνας ζητήθηκε από ανθρώπους να κρατούν ηµερολόγιο των κοινωνικών επαφών τους µε κόσµο µε τον οποίο είχαν είτε στενή είτε πιο αδιάφορη σχέση. Άσχετα µε τον τύπο του ανθρώπου που είχαν επαφή, αποδείχθηκε ότι ήταν πιο κεφάτοι τις ηµέρες που ήταν πιο κοινωνικοί. «Όταν µιλάς µε αγνώστους, υπάρχει επιπλέον ο παράγοντας της ευχάριστης έκπληξης, καθώς ανακαλύπτεις ότι µπορεί να έχεις κάτι κοινό µε τον άλλο άνθρωπο ή κάποιος σου λέει κάτι που δεν ήξερες», εξηγεί ο ειδικός.

Διάβασε επίσης:

Χαρτογράφηση προσώπου: Τι κρύβει αυτό το σπυράκι στο πρόσωπό σου;

Λάδι Argan: Γνώρισε το «υγρό χρυσάφι» και τις ιδιότητές του

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ