Ακολούθησες κι εσύ τη νέα μόδα για να αδυνατίσεις και αποφεύγεις τα δημητριακά και το ψωμί επειδή περιέχουν γλουτένη; Οι ειδικοί θα διαφωνήσουν μαζί σου. Μάθε το γιατί!

Αποκλείοντας τη γλουτένη από τη διατροφή σου, χωρίς να έχεις μάθει πρώτα αν ο οργανισμός σου όντως τη χρειάζεται, δεν πρόκειται να αποκομίσεις κανένα όφελος όσον αφορά την υγεία σου ή την απώλεια βάρους. Σύμφωνα με πολλές μελέτες, όχι μόνο δεν ωφελείς τον οργανισμό σου αλλά μπορεί να επιφέρεις και το αντίθετο αποτέλεσμα, δηλαδή, να αντιμετωπίσεις προβλήματα στην υγεία σου λόγω έλλειψης θρεπτικών συστατικών.

Πότε μπορεί (πραγματικά) να σε βλάψει

Η γλουτένη είναι ένα σύνθετο πρωτεϊνών, της γλιαδίνης και της γλουτελίνης, οι οποίες βρίσκονται στον σπόρο του σιταριού και άλλων δημητριακών, όπως κριθάρι και σίκαλη. Το ψωμί αποτελεί βασική της πηγή, ωστόσο περιέχεται και σε πολλά άλλα τρόφιμα, όπως ζυμαρικά, πλιγούρι, σιμιγδάλι, κέικ, μπισκότα. Πολλοί άνθρωποι έχουν δυσανεξία σε αυτή (κοιλιοκάκη – κληρονομική πάθηση, αλλά θεωρείται αυτοάνοσο νόσημα, με άγνωστη μέχρι στιγμής αιτία) και, αν δεν το γνωρίζουν και καταναλώνουν τρόφιμα που την περιέχουν, μπορεί να ερεθίσει τα τοιχώματα του λεπτού εντέρου και να προκαλέσει πεπτικές διαταραχές, όπως τυμπανισμό, πρήξιμο στην κοιλιά, διάρροια, κόπωση, μειωμένη όρεξη, φαγούρα και εξανθήματα στο δέρμα. Δυστυχώς, αν έχεις διαγνωστεί με κοιλιοκάκη, επειδή μέχρι σήμερα δεν έχει βρεθεί θεραπεία, θα πρέπει να ακολουθείς πολύ αυστηρή διατροφή, καθώς ακόμη και απειροελάχιστα ίχνη γλουτένης μπορεί να ερεθίσουν το πεπτικό σου σύστημα. Διαφορετικά, κινδυνεύεις από πολύ πιο σοβαρά προβλήματα υγείας, όπως καρκίνο του εντέρου, υπογονιμότητα ή οστεοπόρωση. Μια διατροφή χωρίς γλουτένη για να είναι ισορροπημένη περιλαμβάνει τρόφιμα κάθε κατηγορίας σε φυσική μορφή, όπως κρέας, ψάρια, ξηρούς καρπούς, όσπρια, φρούτα, λαχανικά, ρύζι, καλαμπόκι, πατάτες, κινόα, καθώς και παράγωγά τους. Αποκλείει τις κατεργασμένες τροφές, όπως οι κονσέρβες, τα αλλαντικά, ορισμένα είδη τυριών σε κρέμα, κάποιες σάλτσες του εμπορίου, καθώς και τρόφιμα που παράγονται από σιτάρι, σίκαλη και κριθάρι, όπως ψωμί, ζυμαρικά, φρυγανιές, παξιμάδια. Βλέπε πάντα τις ετικέτες ώστε να είσαι σίγουρη.

6 αλήθειες για τα προϊόντα χωρίς γλουτένη

  • Είναι φτωχά σε συστατικά. Σε έκθεσή της, η Αμερικανική Διαιτολογική Εταιρεία προειδοποιεί ότι τα περισσότερα προϊόντα τείνουν να είναι φτωχά σε πολλά θρεπτικά συστατικά σημαντικά για τον οργανισμό σου, όπως το ασβέστιο, οι βιταμίνες του συμπλέγματος Β, το μαγνήσιο, ο σίδηρος και οι φυτικές ίνες. Η συγκεκριμένη πρωτεΐνη από μόνη της δεν περιέχει κάποια θρεπτικά συστατικά, αλλά τα προϊόντα ολικής άλεσης, που συνήθως την περιέχουν, είναι πλούσια σε βιταμίνες (κυρίως του συμπλέγματος Β), μέταλλα, σίδηρο και φυλλικό οξύ, συστατικά που δεν πρέπει να λείπουν από τον οργανισμό σου. Η έλλειψη τους ενδέχεται να προκαλέσει αναιμία, φούσκωμα, κόπωση ή άλλες διαταραχές.
  • Δεν σε βοηθούν να χάσεις βάρος. Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία, ένα σημαντικό ποσοστό γιατρών και διαιτολόγων δίνουν στους ασθενείς τους προϊόντα χωρίς γλουτένη με σκοπό την απώλεια βάρους. Ωστόσο, όσοι θέλουν να αδυνατίσουν συνήθως περιορίζουν την πρόσληψη υδατανθράκων, με αποτέλεσμα να μην αποτελεί έκπληξη το ότι όντως αδυνατίζουν. Την ίδια στιγμή, τα προϊόντα αυτά αλλά και οι υποθερμιδικές δίαιτες που την αποκλείουν και υποκαθιστούν τους υδατάνθρακες έχουν γίνει μόδα. Οι ειδικοί, ωστόσο, επισημαίνουν ότι θα μπορούσες να πετύχεις τα ίδια αποτελέσματα και χωρίς αυτά, ακολουθώντας απλώς μια υποθερμιδική δίαιτα.
  • Η γεύση τους είναι ίδια με τα συμβατικά. Στην πραγματικότητα, οι περισσότεροι άνθρωποι δεν μπορούν να αντιληφθούν τη διαφορά στη γεύση ανάμεσα στα προϊόντα χωρίς και με γλουτένη. Στο πλαίσιο μάλιστα σχετικής μελέτης, οι συμμετέχοντες δεν μπόρεσαν να ξεχωρίσουν ποια τρόφιμα είχαν γλουτένη και ποια όχι. Επιπλέον, όταν τους ζητήθηκε να εκτιμήσουν το λίπος, τους υδατάνθρακες και τις θερμίδες που είχαν τα τρόφιμα, έβαλαν στα δύο είδη προϊόντων την ίδια περίπου βαθμολογία.
  • Δεν μειώνουν τις στομαχικές ενοχλήσεις. Παρά μόνο στην περίπτωση που έχεις δυσανεξία. Σε αντίθετη περίπτωση δεν υπάρχει καμία απόδειξη ότι, αποφεύγοντας τα προϊόντα που περιέχουν γλουτένη, προάγεις την υγεία του πεπτικού σου συστήματος, λένε οι ειδικοί.
  • Είναι ακριβά. Τα τρόφιμα χωρίς γλουτένη είναι τις περισσότερες φορές αρκετά πιο ακριβά σε σχέση με τα συμβατικά. Αν λοιπόν θέλεις να κάνεις οικονομία, μάλλον θα πρέπει να το σκεφτείς διπλά.
  • Δεν είναι πάντα υγιεινά. Κάποια έχουν υψηλή χοληστερόλη ή πολύ αλάτι (νάτριο). Πριν επιλέξεις κάποιο από αυτά, διάβαζε τις ετικέτες τους. Συμβουλεύσου επίσης το γιατρό σου αν πρέπει να πάρεις κάποιο πολυβιταμινούχο συμπλήρωμα διατροφής, σε περίπτωση που χρειάζεται να την αποκλείσεις.

Οι νέες εξελίξεις

Οι επιστήμονες έχουν ανακαλύψει ένα εμβόλιο το οποίο υπόσχεται ότι θα θεραπεύσει τη δυσανεξία στη γλουτένη, αποτρέποντας την υπερβολική αντίδραση του οργανισμού στα τρόφιμα που την περιέχουν, αλλά βρίσκεται προς το παρόν σε πειραματικό στάδιο. Όταν διατεθεί στην αγορά, πρόκειται να επιτρέψει σε εκατομμύρια άτομα παγκοσμίως που πάσχουν από κοιλιοκάκη να ακολουθήσουν φυσιολογική διατροφή και να τρώνε ό,τι θέλουν χωρίς πρόβλημα.

 

 

 

 

 

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ