Πόσες θερµίδες παίρνεις κάθε µέρα; Έλα τώρα που δεν ξέρεις! Είµαι σίγουρη ότι κοιτάς ακόµα και τις πληροφορίες που αναγράφονται στο γιαουρτάκι που τρως… Ψέµατα; Είναι πράγµατι, όµως, τόσο σηµαντικές; Δες πώς ο θερµιδοµετρητής θα γίνει εργαλείο και όχι δυνάστης!

Άλλοι λένε «ναι» και άλλοι «όχι». Άλλες φορές το να µετράµε κάθε θερµίδα γίνεται µια κουραστική διαδικασία που αγγίζει τα όρια της εµµονής και άλλες αποτελεί µια ισχυρή φόρµουλα ώστε να είµαστε σίγουρες ότι δεν ξεπεράσαµε τα όρια. Οι ειδικοί συνήθως µας προτρέπουν να µετράµε θερµίδες εξηγώντας πως, για ορισµένους ανθρώπους, ο θερµιδοµετρητής είναι ένα απαραίτητο εργαλείο. Όλες ξέρουµε ότι δεν είναι σωστό να αδυνατίζουµε µόνο µετρώντας θερµίδες, αλλά σίγουρα είναι ένας τρόπος για να κατανοήσουµε τις επιπτώσεις που έχει το φαγητό στο σώµα µας.

Η αρχή… το ήµισυ του παντός

Αν θες να ξεκινήσεις να µετράς τις ηµερήσιες θερµίδες που καταναλώνεις, είναι πολύ σηµαντικό να γίνει σωστά. Το πρώτο που πρέπει να κάνεις είναι η καταγραφή όλων των τροφίµων που τρως. Αυτό µπορεί να σου φαίνεται ανιαρό και κοπιαστικό, ιδιαίτερα αν το κάνεις για εβδοµάδες. Όταν καταγράφεις κάθε σου µπουκιά, δύο πράγµατα ενδέχεται να συµβούν:

  • Μπορεί να εκπλαγείς όταν καταλάβεις πως η πραγµατική σου διατροφή διαφέρει κατά πολύ από τη διατροφή που νοµίζεις ότι ακολουθείς.
  • Μπορεί, καταγράφοντας τη διατροφή σου, να αποκτήσεις ισχυρό κίνητρο για να κάνεις πολύ καλύτερες διατροφικές επιλογές.

Επίσης, υπάρχουν πολλές περιπτώσεις που καταφεύγεις στο φαγητό για άλλα αίτια, πέρα από την πείνα. Είτε είναι από άγχος, στενοχώρια, ακόµα και ανία, το αποτέλεσµα είναι το ίδιο: έξτρα θερµίδες. Στην περίπτωση, όµως, που τις καταγράφεις, σου είναι δυσκολότερο να παρεκκλίνεις από το πρόγραµµά σου. Αυτό που µπορείς να κάνεις είναι να βάζεις ηµερήσιους ρεαλιστικούς στόχους και να τους καταγράφεις. Προσοχή, όµως, ο θερµιδοµετρητής είναι ένα εργαλείο που σκοπό έχει να σε βοηθήσει και όχι να σε εγκλωβίσει.
Η καταγραφή θερµίδων στην πράξη

Σε µία εβδοµαδιαία καταγραφή, οι περισσότεροι παρατηρούν:

  • Τον αριθµό των θερµίδων που κατανάλωσαν.
  • Αν έφαγαν γλυκά και πόσα.
  • Τι δεν ακολούθησαν σωστά στο πρόγραµµα διατροφής που τους σύστησε ο διαιτολόγος.
  • Πόσο απέκκλιναν από τη διατροφή τους όταν γευµάτιζαν εκτός σπιτιού.

Η ανάλυση της θερµιδικής αξίας και των θρεπτικών συστατικών κάθε τροφής (πρωτεΐνες, υδατάνθρακες και λίπη) γίνεται είτε στα 100 γραµµάρια (σύµβολο gr), είτε στη συνήθη µερίδα συσκευασίας / τυποποίησης (π.χ. 1 κύπελλο γιαούρτι) ή και στα δύο, όπου κρίθηκε απολύτως απαραίτητο για τη διευκόλυνση των αναγνωστών.

Συνήθως παραβλέπουν:

  • Αν είχαν σταθερότητα στις ώρες που είχαν το αίσθηµα της πείνας (5 γεύµατα τη µέρα).
  • Αν ακολούθησαν στα µεσηµεριανά τους γεύµατα το µεσογειακό µοντέλο διατροφής, βάσει του τι προτιµούν διατροφικά και τι όχι.
  • Αν η µερίδα που κατανάλωναν τους χόρταινε ή συνέχισαν να τρώνε µέχρι να τελειώσουν το πιάτο.
  • Αν οι περισσότερες επιλογές τροφίµων ήταν υψηλής θρεπτικής αξίας.

Αυτές οι παρατηρήσεις, που συνήθως παραβλέπονται, είναι άµεσα συνδεδεµένες µε τη διατροφική συµπεριφορά, η οποία αποτελεί και τη βάση για να διατηρήσει κάποιος τη µείωση του βάρους του.

 

Η άποψη του ειδικού

Η καταγραφή ενός ηµερολογίου διατροφής βοηθάει πολύ στον αυτοέλεγχό µας. Αυτό συµβαίνει γιατί µας δίνει την πραγµατική εικόνα της ποσότητας που τρώµε, της κατανάλωσης υγρών και της συχνότητας των γευµάτων. Αντίθετα, η καταγραφή των θερµίδων δεν έχει καµία διαιτητική αξία ή χρησιµότητα. Αυτό που έχει σηµασία δεν είναι πόσες θερµίδες τρώµε αλλά από ποια τρόφιµα προέρχονται αυτές οι θερµίδες. Π.χ., 100 Kcal από κοτόπουλο ή 100 Kcal από ψωµί ή 100 Kcal από σοκολάτα κ.λπ. έχουν διαφορετική χρησιµότητα και κατάληξη στον οργανισµό µας. Συνεπώς, εάν καταγράψετε πόσο, τι και πότε τρώτε θα βγάλετε περισσότερα χρήσιµα συµπεράσµατα για το τι πρέπει να αλλάξετε.

Από την Αναστασία Ασηµακοπούλου, Κλινική Διαιτολόγος, πτυχιούχος Χαροκόπειου Πανεπιστηµίου

Διάβασε επίσης:

Χορεύοντας… με τις θερμίδες!

Σας ενδιαφέρει: Πόσες θερμίδες παίρνετε κάθε φορά που τρώτε ένα σουβλάκι;

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ