Μη φοβάσαι το τηγάνι! Μπορεί να έχει κατηγορηθεί επειδή οι τηγανισμένες τροφές σε επιβαρύνουν με θερμίδες και λιπαρά, αλλά, αν ακολουθήσεις τις συμβουλές μας, δεν θα κάνεις κακό στη γραμμή και την υγεία σου.

Συνεργάστηκε ο Κωνσταντίνος Ξένος

Ναι, το ξέρουμε (και συμπάσχουμε): όταν κάνεις δίαιτα, εξορίζεις το τηγάνι από την κουζίνα και δεν βάζεις στο στόμα σου τηγανητή πατάτα μέχρι να τελειώσει το διατροφικό σου πρόγραμμα. Το τηγάνισμα έχει συνέπειες στην υγεία μας, αλλά, αν ακολουθήσεις τους χρυσούς κανόνες του The Body, θα απολαύσεις την τραγανή της γεύση. Εγγυημένα!

Η ανατομία του τηγανίσματος

  • Κατά τη διάρκεια του τηγανίσματος αναπτύσσονται πολύ υψηλές θερμοκρασίες και ο χρόνος μαγειρέματος μειώνεται. Αποτέλεσμα; Καταστρέφεται μέρος των βιταμινών και άλλων θρεπτικών συστατικών των τροφίμων, σε βαθμό μεγαλύτερο απ’ ό,τι σε άλλους τρόπους μαγειρέματος, όπως το βράσιμο.
  • Τα λιπαρά που προστίθενται για να μαγειρευτούν οι τροφές δίνουν αυτή τη χαρακτηριστική ωραία γεύση, αλλά και θερμίδες. Με το τηγάνισμα, ένα μέρος της λιπαρής ύλης απορροφάται από το τρόφιμο, αυξάνοντας έτσι το θερμιδικό του περιεχόμενο. Μάλιστα, το ποσό της λιπαρής ύλης που θα απορροφηθεί εξαρτάται από το μέγεθος του τροφίμου και από την ποσότητα της λιπαρής ύλης. Για παράδειγμα, ενώ οι τηγανητές πατάτες απορροφούν το 0,2% της λιπαρής ύλης, στα τσιπς το αντίστοιχο ποσοστό ανέρχεται στο 15%.
  • Οι λιπαρές ύλες υφίστανται οξείδωση λόγω της υψηλής θερμοκρασίας που αναπτύσσεται, με αποτέλεσμα να σχηματίζονται τα υπεροξείδια, που σε μεγάλες συγκεντρώσεις μπορεί να οδηγήσουν σε σοβαρές επιπλοκές στην υγεία. Ακόμη, κατά τη διάρκεια του τηγανίσματος οι λιπαρές ύλες διασπώνται και απελευθερώνουν ακρολεΐνη, ουσία που ευθύνεται για τη δυσάρεστη οσμή. Μάλιστα, σύμφωνα με πρόσφατες έρευνες, το τηγάνισμα των τροφών ζωικής προέλευσης προκαλεί την παραγωγή μιας ομάδας τοξινών, των γλυκοτοξινών AGE, που έχουν συσχετισθεί με τη φλεγμονή, την αντίσταση στην ινσουλίνη, το σακχαρώδη διαβήτη, τη νόσο Αλτσχάιμερ και διάφορες παθήσεις των νεφρών και του κυκλοφορικού συστήματος.

Οι 8 κανόνες για να το κάνεις σωστά

Δεν χρειάζεται να αποκλείσεις τις τηγανητές τροφές από τη διατροφή σου. Μάλιστα, τα νέα είναι και καλά: με το τηγάνισμα οι φυτικές ίνες της πατάτας αυξάνονται, τα ιχνοστοιχεία της δεν μειώνονται, ενώ αν ο χρόνος τηγανίσματος είναι σύντομος, διατηρούνται σε καλά ποσοστά η βιταμίνη C, η βιταμίνη E και η θειαμίνη. Ακολούθησε αυτούς τους απλούς κανόνες και απόλαυσέ τες χωρίς τύψεις.

Κανόνας 1

Βάλε λάδι

Το καταλληλότερο λάδι για τηγάνισμα είναι το εξαιρετικά παρθένο ελαιόλαδο, αφού είναι πλούσιο σε αντιοξειδωτικές ουσίες και μονοακόρεστα λιπαρά, ενώ έχει μεγαλύτερη αντοχή στην οξείδωση. Τα σπορέλαια είναι αρκετά ασταθή και ευαίσθητα, ενώ το σογιέλαιο και το βαμβακέλαιο καλό είναι να αποφεύγονται, αφού το πρώτο οξειδώνεται ταχύτατα και το δεύτερο περιέχει πολλά κορεσμένα λιπαρά. Εάν τηγανίζεις με ελαιόλαδο, μπορείς να το χρησιμοποιήσεις μέχρι και τρεις φορές. Αντίθετα, τα σπορέλαια μην τα χρησιμοποιήσεις παρά μόνο μία φορά, διότι αλλοιώνονται σημαντικά ήδη από το πρώτο τηγάνισμα.

Κανόνας 2

Άναψε φωτιά

Φρόντισε ο χρόνος τηγανίσματος να μην ξεπερνά τα 4-5 λεπτά και η θερμοκρασία να κυμαίνεται στους 160-1800C. Σε περίπτωση που χρησιμοποιείς σπορέλαια, η θερμοκρασία πρέπει να είναι ακόμη χαμηλότερη και να μην ξεπερνά τους 1600C. Απόφευγε θερμοκρασίες υψηλότερες των 1800C, διότι τα έλαια διασπώνται σε ουσίες που ενδέχεται να είναι καρκινογόνες.

Κανόνες 3

Όχι υγρά, όχι αλάτι

Τηγάνιζε τα τρόφιμα στεγνά, γιατί έτσι απορροφούν λιγότερο λάδι, και μην τα αλατίζεις προτού τα τηγανίσεις.

Κανόνας 4

Πιάσε το χαρτί κουζίνας

Αμέσως μόλις βγάλεις τα τηγανητά φαγητά από το τηγάνι, τοποθέτησέ τα σε απορροφητικό χαρτί κουζίνας, προκειμένου να απομακρυνθεί η περιττή ποσότητα λαδιού και να μειωθεί το θερμιδικό τους περιεχόμενο.

Κανόνας 5

Άσε κάτω το πιρούνι

Μη χρησιμοποιείς πιρούνι και μην τρυπάς τα τρόφιμα όταν τηγανίζονται, για να μην απορροφούν μεγαλύτερη ποσότητα λαδιού. Γύρισέ τα με μια -ξύλινη κατά προτίμηση- σπάτουλα.

Κανόνας 6

Βράσε πρώτα

Βράζε τις πατάτες προτού τις τηγανίσεις, αφού έτσι ο χρόνος μαγειρέματος μειώνεται και το άμυλο διογκώνεται, περιορίζοντας την ποσότητα του λαδιού που θα απορροφηθεί.

Κανόνας 7

Κάν’ το όπως οι Κινέζοι

Τηγάνισε stir fry, δηλαδή σύντομο τηγάνισμα με συνεχές ανακάτεμα, τεχνική που χρησιμοποιείται στην κινέζικη κουζίνα, απαιτεί γουόκ και ελάχιστο λάδι και φαίνεται πως είναι πολύ πιο υγιεινό από το «βαθύ» τηγάνισμα (deep frying).

Κανόνας 8

Πρόσεχε τη θερμοκρασία

Ρίχνε τα υλικά σου λίγα λίγα και μη γεμίζεις το τηγάνι, γιατί θα… βράσουν μέσα στο λάδι.

 

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ