το παιδί μου έχει πρόβλημα ύπνου

Όσα παραµύθια κι αν του έχεις διαβάσει, όσο κι αν το έχεις νανουρίσει, καθησυχάσει, αγκαλιάσει και όλα όσα ελπίζεις ότι θα το κάνουν να νυστάξει, εκείνο, µόλις βγαίνεις από το δωµάτιο ξυπνάει! Και η διαδικασία ξεκινά από την αρχή…

Κάθε βράδυ την ώρα του ύπνου σε πολλά σπίτια που έχουν µικρά παιδιά υπάρχει ένα κοινό πρόβληµα. Τα παιδιά δεν θέλουν να πάνε για ύπνο. Μόλις οι γονείς καταφέρουν να τα βάλουν στο κρεβάτι, τα παιδιά θυµούνται πως θέλουν νερό, ένα ακόµη παραµύθι, το φως αναµµένο, τις κουρτίνες τραβηγµένες, µετά τις κουρτίνες ανοιχτές, και µετά θέλουν να ξανάπανε στην τουαλέτα και τελικά µετά από µια εξουθενωτική πάλη, η κατάληξη είναι κλάµατα από τα παιδιά,  φωνές από τους µεγάλους και µια δύσκολη νύχτα για όλους.

Ας καταλάβουµε: το παιδί, τον γονιό και την κατάσταση…. Κατ’ αρχήν δεν υπάρχει παιδί που δεν θέλει να παρατείνει την ώρα της δράσης λίγο ακόµα. Το να θέλουν να ανήκουν στη δράση είναι ανθρώπινη ανάγκη. Τα σοβαρά προβλήµατα γύρω από τον ύπνο δηµιουργούνται συνήθως από τους γονείς παρά από τα παιδιά. Όσο πιο συγκεκριµένη και σταθερή γίνεται η ρουτίνα του ύπνου κάθε βράδυ, τόσο πιο γρήγορα θα γίνει συνήθεια και στο παιδί.

Οι γονείς επιτρέπουν στο παιδί να τους χορεύει και η κατάσταση φεύγει εκτός ελέγχου. Αν το παιδί σου δεν αγαπά τον ύπνο και έχει προβλήματα, μπορούμε να σε βοηθήσουμε.

Τι να κάνεις αν το παιδί σου έχει προβλήματα ύπνου

  • Χρειάζεται να είστε παρόν και αφοσιωµένος στη διαδικασία και όχι να κάνετε ταυτόχρονα άλλα πράγµατα. Ένας λόγος που τα παιδιά ζητούν κι άλλη προσοχή είναι γιατί δεν έχουν πάρει τη σωστή δόση.
  • Μείνετε σταθεροί στις αποφάσεις σας αλλά µε ευγένεια. Τα παιδιά ξέρουν πολύ καλά όταν λες αυτό που εννοείς και όταν εννοείς αυτό που λες.
  • Αφού πέσουν στο κρεβάτι αρνηθείτε να παίξετε άλλο το παιχνίδι τους. Αν σηκωθούν, ευγενικά και σταθερά οδηγήστε τα ξανά στο κρεβάτι. ΧΩΡΙΣ ΛΟΓΙΑ. Οι πράξεις είναι πολύ καλύτερες από τα λόγια. Μπορεί να χρειαστεί να το επαναλάβετε πολλές-πολλές φορές πριν καταλάβουν ότι το εννοείτε. Αν τα παιδιά έχουν καταλάβει ότι σας κάνουν ότι θέλουν θα πάρει 3-4 βραδιές να αλλάξει το σκηνικό.
  • Συζητήστε µαζί τους ότι αυτό που κάνατε ως τώρα ήταν λάθος. Έτσι θα τους δώσετε την ευκαιρία να καταλάβουν ότι κανείς δεν είναι αλάνθαστος και ότι είναι σπουδαίο να µαθαίνεις από τα λάθη σου.

Προγραμματίζοντας το μέλλον και την λύση στα προβλήματα ύπνου

  • Συζητήστε µαζί τους τη διαδικασία του ύπνου κατά τη διάρκεια της µέρας και όχι όταν προκύπτει το πρόβληµα. Βάλτε τα παιδιά να φτιάξουν µια λίστα µε το τι χρειάζεται να έχει γίνει πριν πάνε για ύπνο. Μια λίστα που θα περιγράφει τη δική τους διαδικασία και η οποία ποικίλει ανάλογα µε την ηλικία του παιδιού.
  • Για παράδειγµα: µαζεύουµε τα παιχνίδια, φοράµε πιτζάµες, πλένουµε δόντια, πάµε στην τουαλέτα, διαλέγουµε ρούχα για την επόµενη µέρα κλπ. Για τα µικρά παιδιά µια καλή ιδέα είναι να βρούνε εικόνες από περιοδικά που περιγράφουν τη διαδικασία αυτή  και να την κολλήσουν σε ένα χαρτόνι. Αυτό το χαρτόνι το κολλάτε στην πόρτα του δωµατίου. Βοηθήστε στο να διαµορφώσουν τον χρονικό προσδιορισµό της διαδικασίας αυτής.
  • Όταν έρθει η ώρα για να αρχίσει η διαδικασία του ύπνου πείτε απλώς «είναι ώρα για ύπνο» και όχι «πρέπει να πας για ύπνο». Βοηθήστε λέγοντας «τι είναι το πρώτο πράγµα που κάνεις όταν πηγαίνεις για ύπνο;». Δώστε επιλογές: «Θέλεις να διαλέξεις εσύ παραµύθι ή εγώ».
  • Δώστε τους να καταλάβουν ότι θα είσαστε διαθέσιµοι για παραµύθι 10΄ πριν την καθορισµένη ώρα για τον ύπνο. Αν είναι έτοιµα καλώς αν όχι το παραµύθι θα περιµένει ως αύριο. Πάντα σταθερά κι ευγενικά.
  • Για τα παιδιά που θυµώνουν γιατί τα µεγαλύτερα αδέλφια πηγαίνουν αργότερα για ύπνο µπορείτε να πείτε πως είναι «εντάξει» να αισθάνονται θυµωµένα αλλά «δεν είναι εντάξει» να µην πηγαίνουν την ώρα που πρέπει για ύπνο.
  • Δώστε τους την ευκαιρία να µένουν λίγο αργότερα τις Παρασκευές και τα Σάββατα. Μόνο λίγο.
  • Ας καταλάβουν ότι η ώρα που έχει συµφωνηθεί είναι να πάνε στα δωµάτιά τους και να πέσουν στα κρεβάτια τους, δεν είναι απαραίτητο και να κοιµηθούν.  Άλλα παιδιά θέλουν να διαβάσουν, άλλα θέλουν παίξουν. Αρκεί να είναι ήσυχα στο κρεβάτι τους.

Διαβάστε και αυτό: Η πραγματική αλήθεια: Πόσο επηρεάζει τα παιδιά ένα διαζύγιο;

Από την Ερατώ Χατζηµιχαλάκη, οικογενειακή σύµβουλο