Πανελλήνιες 2020

Εδώ και δεκαετίες επαναλαµβάνεται η συζήτηση για το στρεσογόνο και άδικο σύστηµα Πανελλαδικών Εξετάσεων αλλά η λύση αργεί. Μάλιστα φέτος, λόγω ιού, οι Πανελλήνιες για το 2020 είναι ίσως οι πιο ψυχοφθόρες που έχουν ζήσει οι μικροί μαθητές!

Η Μαρία Γ. Σαράντη, Μ.Α. Κλινική Ψυχολόγος – Ψυχοθεραπεύτρια, Παιδοψυχολόγος, επισηµαίνει όλα όσα πρέπει να κάνουµε για να προστατεύσουµε την ψυχολογία του παιδιού µε στόχο την καλύτερη έκβαση στις Πανελλήνιες 2020!

Στην Ελλάδα το σύστηµα ένταξης σε ανώτερη ή ανώτατη εκπαίδευση είναι άκρως περιοριστικό και αγχογόνο. Τα παιδιά έχουν να διαχειριστούν ένα φορτίο στην τελευταία τάξη του Λυκείου που θα ορίσει την εξέλιξή τους στην ζωή. Σε αυτή την τόσο καταλυτική περίοδο χρειάζονται την επαρκέστερη στήριξη από τους γονείς τους.

Τι να µην κάνετε στις Πανελλήνιες 2020

  • Αρχικά απαραίτητο είναι να λείπουν οι συγκρίσεις µε άλλους συµµαθητές, αδέλφια, ξαδέλφια ή και τους ίδιους για το τι έχουν καταφέρει ή πόσο έχουν προσπαθήσει. Μια τέτοια στάση δηµιουργεί στο παιδί µεγαλύτερη αγωνία για την επίδοση του καθώς επίσης κατακλύζεται από µια αίσθηση ανεπάρκειας. Απαγορεύονται οι συγκρίσεις.
  • Στη συνέχεια φρόνιµο είναι να αποκλειστεί η πρόκληση ανασφάλειας για το ότι χρειάζεται το παιδί να περάσει σε κάποια σχολή κοντά για οικονοµικούς λόγους καθώς και η αίσθηση ότι οι γονείς θυσιάζονται καθώς πληρώνουν τα δίδακτρα των φροντιστηρίων. Γόνιµη η αποφυγή ενοχοποίησης του παιδιού.
  • Παράλληλα σκόπιµο είναι να µην εκδηλώνουν οι γονείς τη δική τους αγωνία για την είσοδο σε κάποιο πανεπιστήµιο καθώς και την ανησυχία τους για το µέλλον του παιδιού αν δεν καταφέρει να περάσει σε συγκεκριµένη σχολή. Αποφυγή ορισµού της σχολής από τον γονέα. Απαγορεύεται η επιλογή των σπουδών να γίνεται από οποιονδήποτε πέρα από το παιδί το ίδιο.
  • Απουσία σεναρίων καταστροφολογίας.
  • Η πρακτική υποθετικών σεναρίων αποτυχίας σε συνδυασµό µε την έκδηλη απελπισία του γονέα καλλιεργούν βάρος, αγωνία και έλλειψη εµπιστοσύνης στο παιδί . Ο αρνητικός λόγος γύρω απο τις πανελλήνιες 2020 εξετάσεις απαγορεύεται.

Τι να κάνετε στις Πανελλήνιες

Το διάστηµα της Γ’ Λυκείου είναι καθοριστικό για τις περισσότερες οικογένειες στην ελληνική κοινωνία. Τι µπορούν να κάνουν λοιπόν οι γονείς πέρα από το να αποφύγουν τα παραπάνω;

  • Πρωτίστως χρειάζεται να διαφυλάξουν ένα ήρεµο και ασφαλές οικογενειακό περιβάλλον, χωρίς εντάσεις, διαφωνίες, αγωνίες αλλά µε υποστηρικτικό και ενωτικό χαρακτήρα. Με αυτό τον τρόπο φροντίζουν να διασφαλίσουν ένα στέρεο πλαίσιο που το παιδί θα µπορεί να συγκεντρωθεί στο διάβασµα ενώ παράλληλα του επιτρέπουν να έχει την έξοδο του ή άλλα ενδιαφέροντα για να ξεκουράζεται.
  • Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου χρειάζεται να του δίνεται ψυχικός χώρος να µιλήσει και να νιώσει ότι οι γονείς χωρούν την αγωνία του και το βοηθούν να την κατευνάσει δείχνοντάς του εµπιστοσύνη και έχοντας κατανόηση για τα όσα βιώνει. Περιττές οι συµβουλές αν δεν ζητηθούν. Εµπιστοσύνη, θετική στάση, αισιοδοξία και ψυχραιµία είναι οι ποιότητες που µπορούν να ανακουφίσουν τον έφηβο στην τόσο στρεσογόνο αυτή περίοδο.
  • Παράλληλα, φρόνιµο είναι να δίνεται η αίσθηση ότι σε περίπτωση αστοχίας θα βρεθεί µια διαφορετική λύση που και πάλι θα επιτρέψει ένα γόνιµο µέλλον. Η εικόνα ότι οι πανελλαδικές εξετάσεις είναι µόνο ένας δρόµος και τίποτα παραπάνω επιτρέπει στο παιδί να µειώσει το άγχος του και να µπορέσει να το δει ως µια εξέταση και όχι ως την αρχή της υπόλοιπής του ζωής.
  • Η νοηµατοδότηση που δίνεται στην κάθε έννοια ανάλογα µε την ψυχική και πνευµατική διαχείριση της οικογένειας ορίζει και το πώς θα σταθεί το παιδί απέναντι σε αυτή την δοκιµασία.

Δες και αυτό: Μήπως είσαι lawnmower γονιός; Δες τι είναι και τι αντίκτυπο έχει

Η Μαρία Γ. Σαράντη είναι Μ.Α. Κλινική Ψυχολόγος – Ψυχοθεραπεύτρια, Παιδοψυχολόγος.
Έχει ιδρύσει το  Ψυχοθεραπευτικό Κέντρο «Μ. Σαράντη»