ανοσοποιητικό τροφές για να το ενισχύσεις

Αν θες να δώσεις ώθηση στο ανοσοποιητικό σου, αυτές οι τροφές είναι πραγματικά «θησαυρός» για την υγεία σου! Πρόκειται για 5 φρούτα και λαχανικά, άλλα γνωστά και άλλα όχι τόσο ευρέως διαδεδομένα, που όμως πρέπει να καταναλώνεις ώστε να είναι το ανοσοποιητικό σου σε θέση μάχης με όλους τους ιούς των ημερών.

Τα αντιοξειδωτικά θα σε ενισχύσουν και σίγουρα θα είναι πολύ πιο δύσκολο από εσένα να αρρωστήσεις, σε σύγκριση με άλλον οργανισμό που δεν ακολουθεί ισορροπημένο πρόγραμμα διατροφής. Τι είναι όμως τα αντιοξειδωτικά; Είναι ουσίες που δρουν ενάντια στην οξείδωση του οργανισμού, που προκαλείται από τη σκληρή δουλειά που τον υποβάλλουμε καθημερινά προκειμένου να ανταπεξέλθουμε σε όλες μας τις υποχρεώσεις.

Είναι είτε βιταμίνες (βιταμίνη Α, βιταμίνη C, βιταμίνη Ε) είτε άλλες ουσίες (καροτενοειδή ή αλλιώς προ-βιταμίνη Α, πολυφαινόλες, σελήνιο). Τα φρούτα και τα λαχανικά περιέχουν κατα βάση τα αντιοξειδωτικά αυτά.

Γνώρισε 5 φρούτα και 5 λαχανικά, ενσωμάτωσέ τα στην καθημερινή σου διατροφή

Πορτοκάλι

Πολύ γνωστό για την περιεκτικοτητά του σε βιταμίνη C. Δεν είναι το πιο πλούσιο βέβαια, αλλά είναι ένα κοινό φρούτο που μπορείς να βρεις εύκολα τους κρύους μήνες του χρόνου (σε αντίθεση ίσως με τα παρακάτω). Μπορείς να το φας ως έχει, να στίψεις χυμό ή να φτιάξεις smoothies.Αν το φας, θα πάρεις και φυτικές ίνες. Θερμίδες: 86 για ένα μεγάλο πορτοκάλι (180 γραμμάρια).

Φράουλα

Το φρούτο της άνοιξης. 10 μέτριες φράουλες θα σου δώσουν το 100% της Συνιστώμενης Ημερήσιας Πρόσληψης σε βιταμίνη C! Άξιος αντικαταστάτης του ‘χειμερινού’ πορτοκαλιού, επομένως.Θερμίδες: 38 οι 10 μέτριες φράουλες (70 γραμμάρια σύνολο).

Βατόμουρο

Με μόλις 84 θερμίδες ανά φλιτζάνι (148 γραμμάρια), το βατόμουρο είναι μία εξαιρετική επιλογή για smoothies, σνακ με γιαούρτι ή και γλυκά. Ή τα τρως και μόνα τους. Παράλληλα σου δίνουν σημαντικές ποσότητες βιταμίνης C.

Ακτινίδιο

Ένα ακτινίδιο αρκεί για να πάρεις όση βιταμίνη Cχρειάζεσαι για μία ημέρα. Μαζί με τις φράουλες, είναι τα πιο πλούσια σε βιταμίνη Cφρούτα (και όχι το πορτοκάλι όπως νόμιζες). Αν νιώθεις ότι είσαι στα πρόθυρα του κρυώματος, ένα ακτινίδιο ίσως βοηθήσει. Θερμίδες: 42 για ένα μέτριο ακτινίδιο (70 γραμμάρια).

Μάνγκο

Πλούσιο σε βιταμίνη C, Eκαι Α (σε μορφή καροτενοειδών), το μάνγκο συνδυάζει όλες τις αντιοξειδωτικές βιταμίνες σε ένα φρούτο. 1 φλιτζάνι θα σου δώσει το 75% της Συνιστώμενης Ημερήσιας Ποσότητας σε βιταμίνη C, το 25% της βιταμίνης Α και το 10% σε βιταμίνη Ε. Και από θερμίδες; Μόλις 99 ανά φλιτζάνι (165 γραμμάρια).

Ντομάτα

Κλασσικό λαχανικό της μεσογειακής διατροφής. Ή μήπως φρούτο; Εμείς θα το κατατάξουμε στα λαχανικά. Η ντομάτα περιέχει τρία βασικά αντιοξειδωτικά: β-καροτένιο, βιταμίνη Ε και βιταμίνη C. Ακόμη, η ντομάτα είναι πλούσια σε τρία ακόμη καροτενοειδή, με κυριότερο το λυκοπένιο, που δρα ενάντια σε διάφορες μορφές καρκίνου. Και όλα αυτά, ενώ μία μέτρια ντομάτα περιέχει μόλις22 θερμίδες!

Πιπεριά

Πλούσιες σε βιταμίνες Α (όσο πιο έντονο χρώμα τόσο περισσότερα καροτενοειδή) και C, ταιριάζουν σε κάθε σαλάτα αλλά και φαγητό. Ιδίως η κόκκινη πιπεριά σου δίνει 3 φορές περισσότερη βιταμίνη από όση χρειάζεσαι καθημερινά! Προσοχή όμως, το μαγείρεμα καταστρέφει μεγάλο μέρος της βιταμίνης C, αφού είναι ευαίσθητη στη θερμότητα!Θερμίδες: 37 για μία μέτρια κόκκινη πιπεριά.

Σπανάκι

Ήξερες ότι με το σπανάκι φτιάχνεις υπέροχα smoothiesλαχανικών; Μπορείς επίσης να το φας ωμό ή βραστό σε σαλάτα. Αντί να το βράσεις στο νερό, επέλεξε τον ατμό και το σπανάκι θα διατηρήσει τα θρεπτικά συστατικά του αναλλοίωτα. Θερμίδες: 7 για ένα φλιτζάνι ωμό σπανάκι (30 γρ) και 41 για ένα φλιτζάνι σπανάκι στον ατμό (180 γρ).

Μπρόκολο

Όπως και για το σπανάκι, επέλεξε το μαγείρεμα στον ατμό, για να απολαύσεις όλα τα θρεπτικά του οφέλη, μεταξύ αυτών τις μεγάλες ποσότητες βιταμίνης C που διαθέτει. Θερμίδες: 54 για ένα φλιτζάνι μπρόκολο στον ατμό (160 γραμμάρια).

Καρότο

Από αυτό το λαχανικό προέρχεται και η λέξη ‘καροτενοειδή’, που ανήκουν στην οικογένεια της βιταμίνης Α. Στα καροτενοειδή οφείλουν το έντονο χρώμα τους τα καρότα, όπως και όλα τα φρούτα και λαχανικά που προαναφέραμε με έντονο κίτρινο, πορτοκαλί ή κόκκινο χρώμα. Συνδύασέ το με σπιτικό χούμους για ένα θρεπτικό και χαμηλό σε θερμίδες σνακ. Θερμίδες: 25 για ένα μέτριο καρότο (60 γραμμάρια).

Μην ξεχνάς και τις απαραίτητες βιταμίνες

  • Οι υδατοδιαλυτές βιταμίνες, δηλαδή, η βιταμίνη C (λεμόνια, πορτοκάλια, μπρόκολο, φράουλες) και το σύμπλεγμα Β (φρούτα, λαχανικά, κρέας, ψάρια, αυγά κ.λπ.) μπορούν να χορηγηθούν άφοβα και για μεγάλο διάστημα, γιατί δεν αποθηκεύονται στον οργανισμό.
  • Οι λιποδιαλυτές βιταμίνες Α, D, E, K, αντιθέτως, αποθηκεύονται στο σώμα και σε υπερδοσολογία μπορούν να γίνουν τοξικές.

Πιο συγκεκριμένα:

  • Η βιταμίνη Α (γνωστή ως ρετινόλη, βρίσκεται σε τροφές ζωικής προέλευσης) έχει ευεργετικές δράσεις στο δέρμα, την όραση και τα οστά, αλλά σε μεγάλες δόσεις μπορεί να προκαλέσει πονοκεφάλους, διάρροιες, διαταραχές στο δέρμα και την όραση. Στις εγκυμονούσες είναι δυνατόν να προκαλέσει ακόμα και τερατογένεση. Το β-καροτένιο (φρούτα και λαχανικά) είναι η πρόδρομη μορφή της βιταμίνης Α. Είναι υδατοδιαλυτό, ακίνδυνο και ενισχύει σε μεγάλο βαθμό την άμυνα του οργανισμού. Η βιταμίνη Ε (έλαια φυτικής προέλευσης – ηλιόσποροι, αμύγδαλα, φουντούκια, αβοκάντο) λειτουργεί ως ισχυρό αντιοξειδωτικό και δρα ευεργετικά, τόσο στην πρόληψη των παθήσεων του δέρματος, του ουρογεννητικού και νευρικού συστήματος όσο και στην ενίσχυση του ανοσοποιητικού συστήματος. Σε υπερδοσολογία, όμως, και συγχορηγούμενο με αντιπηκτικά, μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο αιμορραγίας, καθώς μειώνει την πηκτικότητα του αίματος.
  • Η βιταμίνη D είναι η ασπίδα του οργανισμού μας και θεωρείται πλέον ορμόνη, επειδή παράγεται από το δέρμα μέσω της ηλιακής ακτινοβολίας, ενώ προσλαμβάνεται σε μικρότερο βαθμό από τις τροφές (ψάρια, αυγά, τυρί, συκώτι). Λόγω των μεγάλων ελλείψεών της και της επίτευξης των θεραπευτικών και προστατευτικών επιπέδων στο αίμα, πολύ δύσκολα μπορεί να γίνει τοξική. Παρ’ όλα αυτά, συνιστώνται ιατρική παρακολούθηση και εξετάσεις αίματος κατά τη χορήγησή της.

Τι γίνεται αν νηστεύεις; Δες εδώ βασικές συμβουλές για να είσαι fit