άγχος πώς να το αντιμετωπίσεις

Πριν μιλήσουμε για το άγχος, χρειάζεται να ορίσουμε τι εννοούμε όταν αναφερόμαστε σε ανησυχία, στρες και άγχος. Πρόκειται για την ίδια δυσκολία να διαχειριστούμε κάποιο απρόβλεπτο σενάριο (ρεαλιστικό ή μη) και η βασική διαφορά έγκειται στην ένταση και τη διάρκεια.

Η ανησυχία έχει τον χαμηλό βαθμό δυσκολίας. Δεν είναι σπάνιο, όμως, η ανησυχία μου να μην σχετίζεται μόνο με ένα ζήτημα, αλλά από διάφορα, και αυτό να με φέρνει σε μία σχεδόν διαρκή ανήσυχη κατάσταση. Το στρες, πάλι, ενώ είναι πιο εύκολα εντοπίσιμο λόγω των έντονων και σχεδόν αυτόματων συμπτωμάτων του, έχει πιο στοχευμένη κατεύθυνση. Καθώς ο οργανισμός βιώνει στρες για να αντιμετωπίσει μία δυσκολία, έναν κίνδυνο, ένα πρόβλημα που δημιουργήθηκε μόλις, η διάρκειά του είναι σύντομη – συνήθως ώσπου να διαχειριστεί το άτομο την κατάσταση και λίγο μετά. Τέλος, το άγχος, είναι μία ανησυχία πολύ μεγάλης έντασης που μπορεί να διαρκέσει ένα μεγαλύτερο χρονικό διάστημα.

Οι βασικές 7 πηγές που προκαλούν το άγχος στην καθημερινή μας ζωή είναι οι παρακάτω:

Η δουλειά

Η ποιότητα και η ποσότητα της εργασίας μας, είναι το πιο συνηθισμένο αίτιο στρες. Η σχέση με τους συναδέλφους, τους προϊσταμένους, οι συνθήκες εργασίας και τέλος, ακόμη και το ίδιο το αντικείμενο της δουλειάς μπορεί να προκαλεί μία δυσφορία και να μειώνει σιγά σιγά την αποδοτικότητά μας.

Τα χρήματα

Ειδικότερα στην εποχή μας, η απώλεια δουλειάς που θα φέρει και μείωση στα οικονομικά μας είναι κάτι που αυξάνει το άγχος μας και δυστυχώς έχει γίνει συνηθισμένο. Επιπλέον, η συνταξιοδότηση καθώς και τα μεγάλα ποσά που χρειάζονται σε περιπτώσεις κάποιου ιατρικού προβλήματος, προκαλούν αλλαγές απρόσμενες στην οικονομική κατάσταση που υπολογίζαμε.

Η υγεία

Ένα νέο πρόβλημα υγείας θα ταράξει την ψυχική μας ισορροπία. Επιπλέον, αυτό πολύ πιθανόν να απαιτεί εξετάσεις και επισκέψεις σε γιατρούς. Ακόμη μεγαλύτερα επίπεδα στρες προκαλεί και η διάγνωση ενός χρόνιου και ανίατου νοσήματος.

Οι σχέσεις

Οικογενειακές, φιλικές και ερωτικές σχέσεις που προκαλούν εντάσεις, εμφανίζουν στην καθημερινότητά μας και αντίστοιχης έντασης άγχος και στρες. Ένα χωρισμός ή ένα διαζύγιο, καθώς και η απώλεια κάποιου αγαπημένου μας προσώπου, θα δημιουργήσει ή θα εντείνει το άγχος μας. Ακόμη όμως και η μοναξιά που βιώνουμε όταν δεν έχουμε τις σχέσεις που χρειαζόμαστε, επιβαρύνουν τον οργανισμό μας με στρες και μελαγχολία.

Η διατροφή

Η μη-ισορροπημένη διατροφή, αποτελούμενη από fast- food, λιπαρές τροφές και μεγάλη κατανάλωση ζάχαρης, καταστρέφει την καλή λειτουργία του οργανισμού μας και μας οδηγεί σε μία αγχώδη σκέψη και συμπεριφορά.

Η ενημέρωση

Τα μέσα ενημέρωσης γεμίζουν καθημερινά με ένα μεγάλο αριθμό πληροφοριών τον εγκέφαλό μας. Μέρος αυτών μπορεί να μην επεξεργάζεται καν σε συνειδητό βαθμό, όμως παραμένουν στην σκέψη μας και μας αγχώνουν καθώς μας οδηγούν στη δημιουργία καταστροφικών σεναρίων.

Ο ύπνος

Ο περιορισμένος ή ακόμα και κακής ποιότητας ύπνος εμποδίζει και τη φυσιολογική λειτουργία του σώματός μας. Ορμόνες που σχετίζονται με το στρες και μας προφυλάσσουν απ’ αυτό, δεν απελευθερώνονται στον εγκέφαλό μας και αυτό φέρνει ως αποτέλεσμα να γινόμαστε ολοένα και πιο ευαίσθητοι σε καταστάσεις άγχους.

Το σημαντικότερο είναι πως τα υψηλά επίπεδα άγχους σε αυτά μοιραία καταλήγουν να επηρεάζουν όλη μας τη ζωή. Η μείωση της λειτουργικότητάς μας μπορεί να είναι έντονη σε επίπεδο υγείας, προσωπικών σχέσεων καθώς και στη δουλειά μας.

Τι μπορείς να κάνεις για να πολεμήσεις το άγχος σου

  • Μείωσε τον καφέ

Ένας από τους καλύτερους τρόπους για να μειώσεις το άγχος είναι να περιορίσεις την ποσότητα των διεγερτικών ουσιών που προσλαμβάνεις με προϊόντα που περιέχουν καφεϊνη όπως για παράδειγμα ο καφές. Προτίμησε πράσινο τσάι κι άλλα ροφήματα από βότανα που ηρεμούν και διώχνουν το στρες.

  • Πάρε μαγνήσιο

Τα συμπληρώματα μαγνησίου μπορούν να βοηθήσουν στην καταπολέμηση του άγχους αλλά και των κραμπών που προέρχονται από το στρες των μυών. Άλλωστε, εκτός απο τα συμπληρώματα μαγνήσιο μπορεις να πάρεις και με την κατάλληλη διατροφή πλούσια σε λαχανικά που θα δώσουν την κατάλληλη ώθηση στην ψυχική σου διάθεση.

  • Πες ναι στην άσκηση


Η άσκηση αποδεδειγμένα διώχνει το άγχος και αφήνει ένα αίσθημα ικανοποίησης. Μάλιστα, τα οφέλη αυτά μεγιστοποιούνται όταν η γυμναστική γίνεται σε εξωτερικό χώρο. Όπως έχουν δείξει παλαιότερες επιστημονικές έρευνες, η άσκηση στα πάρκα ξεκουράζει κι έχει θετική επίδραση στη διάθεσή μας, διώχνοντας την κακοκεφιά.

  • Πιες νερό

Η αφυδάτωση είναι επίσης μια αιτία άγχους, όσο περίεργο κι αν σου ακούγεται αυτό. Μην ξεχνάς να πίνεις τουλάχιστον 1,5 λίτρο νερό μέσα στην ημέρα.

Προσοχή: Τα παραπάνω ισχύουν μόνο σε περιπτώσεις άγχους κι όχι σε περιστατικά διπολικής διαταραχής, σοβαρών καταστάσεων κατάθλιψης και κλινικών περιπτώσεων όπου οι ειδικοί έχουν συστήσει φαρμακευτική αγωγή.