mindful eating τι είναι

Δεν πρόκειται για μια ακόμη δίαιτα, ούτε για μια αλλαγή στην καθημερινότητα, που θα σας βοηθήσει να χάσετε βάρος. Η διαισθητική διατροφή, intuitive eating στα αγγλικά, είναι η πρακτική που βάζει ως στόχο να αλλάξει τη σχέση ενός ανθρώπου με τη διατροφή.

Η βασική αρχή που τη διέπει είναι η ενσυνείδητη διατροφή, γνωστή ως mindful eating, που βασίζεται στη φιλοσοφία του βουδισμού. Εάν ήθελε κάποιος να συνοψίσει τον σκοπό της διαισθητικής διατροφής σε μία μόνο πρόταση, θα έλεγε πως είναι «η αρετή να είσαι παρών την ώρα που τρως». Μέρος της πρακτικής αυτής είναι η απενοχοποίηση της σχέσης με το φαγητό και η αποσύνδεση από την «καταπίεση» των υγιεινών προτύπων δίαιτας. Βοηθά όσους την εξασκούν να επιλέξουν τροφές που αισθάνονται πως προκαλούν ευεξία στο σώμα.

Ποιες είναι οι βασικές αρχές της διαισθητικής διατροφής;

Μπορεί να ακούγεται απλό, όμως η ενσυνειδητότητα περιλαμβάνει πολύ περισσότερα από το να τρώει κανείς μόνο όταν πεινάει πραγματικά και να σταματάει όταν το σώμα του στέλνει σημάδια πως έχει χορτάσει. Υπάρχουν αρκετές βασικές αρχές που διέπουν τη φιλοσοφία αυτή:

  • Απαλλαχθείτε από τη φιλοσοφία της δίαιτας. Στόχος δεν είναι οι διατροφικές συνήθειες, αλλά η εμπειρία που ο καθένας ζει μέσα από τις διατροφικές επιλογές.
  • Ακούστε το σώμα σας όταν πεινάει. Εάν πεινάτε πραγματικά, μην αγνοείτε τα σημάδια. Κάτι τέτοιο θα μπορούσε να οδηγήσει σε αντίθετα αποτελέσματα, όπως η υπερφαγία.
  • Μην κρίνετε τις διατροφικές σας επιλογές. Αφήστε στην άκρη κάθε προκατάληψη ή προηγούμενη εμπειρία. Η αναγνώριση πως ήδη υπάρχουν σκέψεις, θετικές ή αρνητικές, για ένα φαγητό αποτελεί σημείο-κλειδί στην ενσυνειδητότητα.
  • Δείξτε εμπιστοσύνη στις επιλογές σας. Δεν υπάρχουν «καλές» και «κακές» διατροφικές προτιμήσεις. Όταν φάτε κάτι που πραγματικά επιθυμείτε, σε ένα ιδανικό για εσάς περιβάλλον, η ικανοποίηση είναι μεγάλη. Η εμπειρία αυτή θα σας κάνει να χορτάσετε με πολύ μικρότερη ποσότητα φαγητού.
  • Βρείτε διαφορετικούς τρόπους διαχείρισης των συναισθημάτων. Χαρά, λύπη, ανία, στρες αποτελούν συναισθήματα και καταστάσεις που πολλοί ανακουφίζουν μέσα από το φαγητό. Αναζητήστε διαφορετικούς τρόπους να τα διαχειριστείτε. Δοκιμάστε τη γυμναστική, τεχνικές αυτοσυγκέντρωσης, μουσική ή μια βόλτα με φίλους.
  • Δείξτε υπομονή. H πρακτική της διαισθητικής διατροφής δεν είναι απλή και σίγουρα δεν μπορεί να έρθει από τη μία μέρα στην άλλη. Χρειάζεται χρόνος και συνεχής προσπάθεια.

Σε τι διαφέρει η διαισθητική διατροφή από τις δίαιτες;

H διαισθητική διατροφή δεν έχει καμία σχέση με την απώλεια βάρους, τις θερμίδες, τους υδατάνθρακες ή τις πρωτεΐνες. Βασίζεται αποκλειστικά στην εμπειρία και στην απόλαυση της κάθε στιγμής. Τα περισσότερα διατροφικά προγράμματα δίνουν έμφαση στη συμπεριφορά και στο αποτέλεσμα. Αντιθέτως η ενσυνειδητότητα αναδεικνύει τη σημασία του «διατροφικού ταξιδιού», δηλαδή της διαδικασίας η οποία συνοδεύει κάθε γεύμα. Βέβαια, φαίνεται πως η πρακτική της ενδέχεται να περιορίσει συνήθειες που σχετίζονται με επιπλέον κιλά, όπως για παράδειγμα το τσιμπολόγημα ή η συναισθηματική υπερκατανάλωση θερμίδων. Συχνά, η μέθοδος αυτή χρησιμοποιείται από ειδικούς της διατροφής ως συμπληρωματικό κομμάτι μιας ολιστικής προσέγγισης στην ισορροπημένη διατροφή για έλεγχο του ζαχάρου, προστασία της καρδιάς και, φυσικά, απώλεια βάρους.

Από την Ήβη Παπαϊωάννου, RDN, MS, MBA διαιτολόγο, διατροφολόγο ivipapai@gmail.com – Μέλος της Ακαδημίας Διατροφής και Διαιτολογίας, ΗΠΑ

Περισσότερα για το άρθρο θα βρείτε στο The Body που κυκλοφορεί