φυτικές ίνες

Με τον όρο φυτικές ίνες ή ακατέργαστες ίνες ή διαιτητικές ίνες εννοούμε το σύνολο των οργανικών συστατικών των μεμβρανών των φυτικών κυττάρων και των σκελετικών συστατικών του φυτού, οι οποίες παραμένουν κατά την χημική ανάλυση των τροφίμων μετά την απομάκρυνση της πρωτεΐνης, του λίπους και των μη αζωτούχων εκχυλίσιμων υλών.

Οι φυτικές ίνες, είναι ασπίδα για τον οργανισμό και αν δεν τρώτε αρκετά, κινδυνεύτε μέχρι και με χρόνιες ασθένειες!

Σε αυτές περιλαμβάνονται η κυτταρίνη, οι ημικυτταρίνες και άλλα συστατικά των κυτταρικών τοιχωμάτων όπως η λιγνίνη και οι πηκτίνες.

Τι είναι οι φυτικές ίνες

Οι φυτικές ίνες, ή διαιτητικές ίνες, είναι συστατικά των τροφών των οποίων η κατανάλωση προκαλεί διάφορες ευεργετικές ενέργειες στον οργανισμό μας. Οι ουσίες αυτές, δεν πέπτονται από το γαστρεντερικό σύστημα και μεταφέρονται ανέπαφες στο παχύ έντερο και εκεί υφίστανται μικρότερου ή μεγαλύτερου βαθμού ζύμωση από τα βακτήρια που αποικούν φυσιολογικά το έντερο . Στις φυτικές ίνες ανήκουν μη αμυλούχοι πολυσακχαρίτες (κυτταρίνη, ημικυτταρίνη, πηκτίνες, κόμμεα), η ινουλίνη, η λιγνίνη και άλλα συστατικά. Οι φυτικές ίνες προέρχονται αποκλειστικά από τρόφιμα που προερχονται από φυτά και ειναι πλούσια σε υδατάνθρακες. Τροφή πλούσια σε ίνες που διαλύουν το λίπος είναι το μαύρο ψωμί.

Που βοηθάνε

  • Ρύθμιση της λειτουργίας του εντέρου: Οι ίνες αυξάνουν τον όγκο των κοπράνων, βοηθώντας τη διέλευσή τους στο έντερο και τη μείωση της πιθανότητας εμφάνισης δυσκοιλιότητας. Οι διαλυτές ίνες επίσης φαίνεται να βοηθούν και στη ρύθμιση των διαρροϊκών κενώσεων.
  • Διατήρηση της καλής υγείας του εντέρου: Μέσω της σωστής ρύθμισης της λειτουργίας του εντέρου, εκτός από την πρόληψη της δυσκοιλιότητας, οι ίνες μειώνουν τον κίνδυνο για εμφάνιση αιμορροΐδων, εκκολπωμάτωσης και άλλων εντερικών παθήσεων.
  • Ρύθμιση των επιπέδων της χοληστερόλης: Οι διαλυτές φυτικές ίνες φαίνεται ότι συνεπικουρούν στη μείωση των επιπέδων της «κακής» χοληστερόλης και κατ’ επέκταση και της ολικής χοληστερόλης.
  • Προστασία από τον καρκίνο: Ένα μεγάλο μέρος της βιβλιογραφίας δείχνει ότι η κατανάλωση ποικιλίας τροφίμων πλούσιων σε ίνες έχει προστατευτική δράση έναντι του καρκίνου του παχέος εντέρου.
  • Ρύθμιση των επιπέδων γλυκόζης αίματος: Μια υγιεινή διατροφή που περιλαμβάνει ποικιλία τροφών με ίνες και, ιδιαίτερα, είναι πλούσια σε αδιάλυτες ίνες, μπορεί να συμβάλει στη μείωση του κινδύνου εμφάνισης Διαβήτη Τύπου 2. Επιπρόσθετα, σε ασθενείς με διαβήτη, οι φυτικές ίνες φαίνεται να μειώνουν τον ρυθμό απορρόφησης της γλυκόζης και ρυθμίζουν τα επίπεδά της στο αίμα.
  • Συμβάλλουν στην απώλεια βάρους: Οι τροφές που είναι πλούσιες σε ίνες έχουν συνήθως μικρότερη ποσότητα θερμίδων και δημιουργούν το αίσθημα του κορεσμού σε σχετικά μικρότερες ποσότητες.

Η έρευνα για τις φυτικές ίνες

Μία διατροφή πλούσια σε ίνες συνδέεται με χαμηλότερο κίνδυνο θανάτου και χρόνιων ασθενειών.

Αυτό έδειξε νέα μετα-ανάλυση όλων των μελετών, που έχουν γίνει μέχρι σήμερα για το θέμα, που δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό The Lancet. Οι φυτικές ίνες περιλαμβάνουν φυτικούς υδατάνθρακες, όπως δημητριακά ολικής αλέσεως, σπόρους και ορισμένα όσπρια.

H μετα-ανάλυση έδειξε ότι οι άνθρωποι που καταναλώνουν δίαιτες με υψηλή περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες έχουν χαμηλότερο κίνδυνο θανάτου και χρόνιων παθήσεων όπως εγκεφαλικό επεισόδιο ή καρκίνο σε σύγκριση με άτομα με χαμηλή πρόσληψη φυτικών ινών.

Οι ερευνητές ανέλυσαν πάνω από 180 μελέτες παρατήρησης και 50 κλινικές δοκιμές από τις τελευταίες 4 δεκαετίες. «Τα οφέλη για την υγεία των φυτικών ινών φαίνεται να είναι ακόμη μεγαλύτερα από ό, τι πιστεύαμε προηγουμένως», , δήλωσε Jim Mann, καθηγητής ανθρώπινης διατροφής και ιατρικής στο Πανεπιστήμιο του Otago και μέλος της ερευνητικής ομάδας.

Η υψηλότερη πρόσληψη ινών οδήγησε σε μειωμένη εμφάνιση ενός εκπληκτικά ευρέως φάσματος σχετικών ασθενειών: καρδιακές παθήσεις, διαβήτη τύπου 2, καρκίνου του παχέος εντέρου, μειωμένο σωματικό βάρος και ολική χοληστερόλη, και μειωμένη θνησιμότητα.

Δείτε και αυτό: Κανέλα η θαυματουργή: Πώς λιώνει το λίπος και ποιες ιδιότητες έχει