ευτυχία πως την αποκτάς

Αυτό το άρθρο δεν είναι ένας οδηγός για το πως αποκτάς την ευτυχία βήμα βήμα για όλη σου την ζωή. Κάτι τέτοιο θα ήταν πραγματικά… εξαντλητικό. Μπορείς, όμως, να βρεις τον οδηγό στα δικά σου μέτρα, ώστε να αποκτήσεις την ευτυχία σου κάθε μέρα. Ανακάλυψε μερικούς εύκολους και απρόσμενους τρόπους για να το πετύχεις!

Κάποια στιγμή σήμερα το πρωί, κάνοντας το ντους σου ή στη δουλειά, ίσως έκανες μια προεπισκόπηση της ημέρας σου. Αποφάσισες ότι θα ασχοληθείς αποτελεσματικά με διάφορες εκκρεμότητες. Μπορεί να ορκίστηκες ότι θα φας σαλάτα στο μεσημεριανό σου διάλειμμα.

Μπορεί και να σχεδίασες ότι θα αποφύγεις κάτι (να ζητήσεις κάποια συγγνώμη, να εμφανιστείς σε μια συνάντηση). Ένα πράγμα, όμως, ξέχασες να προγραμματίσεις: να συναντήσεις την ευτυχία σου. Μετά από όλα τα βιβλία που κυκλοφορούν περί ευτυχίας και τις εφαρμογές που υπόσχονται να σου φτιάξουν τη διάθεση –και που τελικά δεν μπορούμε παρά να κοροϊδεύουμε–, πιστεύουμε ότι η ευτυχία θα εμφανιστεί έτσι απλά στην πόρτα μας, σαν μια πίτσα που έχουμε παραγγείλει.

Στην πραγματικότητα, εσύ είσαι αυτή που πρέπει να την αναζητήσεις για σένα. «Όταν είσαι σε μικρή ηλικία, είναι οι άλλοι που αναλαμβάνουν να δώσουν χαρά στη ζωή σου και εσύ μετά πασχίζεις σχετικά με το πως αποκτάς την ευτυχία», λέει ο Πάτροκλος Παπαδάκης, ψυχολόγος.

Πώς όμως αποκτάς την ευτυχία

«Οι γονείς σου, σου προσφέρουν τρόπους διασκέδασης, ενώ στο σχολείο είναι οι φίλοι σου που φροντίζουν για αυτό. Μεγαλώνοντας, όμως, χάνεις αυτή την καθοδήγηση για να περάσεις τη μέρα σου καλά και δεν υπάρχει κανείς να σου πει πώς θα το πετύχεις εσύ για τον εαυτό σου». Είναι, επίσης, δύσκολο να είσαι συνέχεια χαρούμενη όταν πρέπει να δουλέψεις, να μεγαλώσεις τα παιδιά, να πληρώσεις λογαριασμούς και να εργαστείς ακόμα περισσότερο.

Πολύπλοκες, χρονοβόρες και συχνά ακριβές καταστάσεις δύσκολα φέρνουν την ευτυχία. Σύμφωνα με μια πρόσφατη έρευνα, όσο οι άνθρωποι μεγαλώνουν τόσο τείνουν να βρίσκουν τα απλά πράγματα –έναν καφέ, ένα μανικιούρ– το ίδιο απολαυστικά με τα μεγάλα και εντυπωσιακά, όπως έναν γύρο του κόσμου με κρουαζιερόπλοιο.

Με την ηλικία έρχεται και η συνειδητοποίηση για το πόσο γρήγορα περνά ο χρόνος κι έτσι προσπαθούμε να εκτιμούμε τις φωτεινές πινελιές της καθημερινότητάς μας. Αυτό το άρθρο δεν είναι ένας οδηγός για το πώς θα κατακτήσεις την ευτυχία βήμα βήμα. Κάτι τέτοιο θα ήταν πραγματικά… εξαντλητικό. Αντιθέτως, ζητήσαμε από ειδικούς να μας πουν μερικούς εύκολους τρόπους που μπορούν να φέρουν λίγη περισσότερη ευτυχία στην καθημερινότητά σου. Διάλεξε αυτούς που σου ταιριάζουν – ακόμα κι ένας δύο από αυτούς μπορούν να κάνουν τη διαφορά. Έτοιμη να συναντήσεις την ευτυχία;

Το να αυξήσεις το επίπεδο της ευτυχίας στη ζωή σου δεν θα πρέπει να το νιώθεις σαν δουλειά, αλλά το να έχεις στο μυαλό σου ως ένα στόχο. Όπως έδειξε μια έρευνα, άτομα που τους ζητήθηκε να ακούσουν μουσική και να προσπαθήσουν να νιώσουν χαρά αποδείχθηκε πως ήταν πιο ευτυχισμένα σε διάστημα δύο εβδομάδων σε σχέση με άτομα που τους ζητήθηκε απλώς να χαλαρώσουν ακούγοντας την ίδια μουσική.

Όλα έχουν να κάνουν με το κίνητρο: ναι, μπορείς να μεταμορφωθείς σε αυτό το άτομο που βλέπει το ποτήρι μισογεμάτο. Σύμφωνα με ερευνητές, οι γενετικοί παράγοντες ευθύνονται κατά 50% για τη διαφοροποίηση στα επίπεδα ευτυχίας που νιώθεις σε σύγκριση με τους γείτονές σου, ενώ οι καταστάσεις της ζωής κατά 10%. Αυτό που μένει είναι στο χέρι σου να το διαμορφώσεις ανάλογα.

«Πολλοί άνθρωποι πιστεύουν ότι δεν μπορείς να έχεις τον έλεγχο της ευτυχίας σου –ή την έχεις ή δεν την έχεις–, κάτι που πραγματικά δεν ισχύει», τονίζει ο Πάτροκλος Παπαδάκης, ψυχολόγος. «Είναι το ίδιο με το να έχεις τον έλεγχο της υγείας σου. Πρέπει να πιστέψεις ότι μπορείς να γίνεις καλύτερα πριν κάνεις οποιαδήποτε κίνηση».

Πότε ήταν η τελευταία φορά που αναλογίστηκες τι είναι αυτό που σε κάνει πραγματικά ευτυχισμένη, πέρα από τα προφανή, όπως είναι ο σύντροφός σου και τα παιδιά; «Το κλειδί για να βρεις την προσωπική σου ευτυχία είναι να σκεφτείς αυτά που σε κάνουν να νιώθεις ζωντανή», εξηγεί ο ψυχολόγος. Μπορεί να έχει περάσει τόσος καιρός από την τελευταία φορά που έκανες κάτι από αυτά που τώρα να σου διαφεύγει.

Αν σε βοηθά, κάνε μια λίστα. «Προσπάθησε να θυμηθείς τι ήταν αυτό που σε έκανε ευτυχισμένη όταν ήσουν νεότερη», λέει ο ειδικός. Ίσως να μην παίζεις πια κιθάρα κλεισμένη στο δωμάτιο σου, αλλά «μπορείς να ανακαλέσεις την ανάλαφρη διάθεση εκείνης της στιγμής», συνεχίζει, «όπου αυτό που μετρούσε δεν ήταν το αποτέλεσμα αλλά η όλη εμπειρία». Δες, λοιπόν, πώς αυτό σε κάνει να αισθάνεσαι και…

Πως αποκτάς την ευτυχία; Κάνε την προτεραιότητα σου

Μπορείς να αναστενάξεις αν αυτό σου ακούγεται οικείο: κάνεις μεγάλη προσπάθεια για να αποφύγεις να έχεις άγχος μετά – ας πούμε, ξενυχτώντας για να τελειώσεις τη μπουγάδα σου, ώστε την επομένη να έχεις μια καλύτερη μέρα, με αποτέλεσμα όμως να περάσεις ένα ιδιαίτερα βαρετό βράδυ. Οι ερευνητές ξέρουν καλά τι επίδραση μπορεί να έχει η ρουτίνα στην ευτυχία.

Όπως λέει κάποιος καθηγητής, «αφήνω τους μαθητές μου μία ώρα ελεύθερους και τους λέω να κάνουν ό,τι θέλουν, αρκεί να είναι νόμιμο και να τους κάνει χαρούμενους. Μερικοί έχουν μεγάλο πρόβλημα με το τι να κάνουν – κάθονται ακόμα και να μελετήσουν! Αυτό που λένε είναι ότι “θα αγχωθώ αν δεν έχω τελειώσει με την τάδε εργασία”. Οι άνθρωποι πιστεύουν ότι, δουλεύοντας για να έχουν λιγότερο άγχος, θα είναι και πιο ευτυχισμένοι. Αυτή είναι μια ελαφριά μορφή παράνοιας».

Σε έναν κόσμο όπου όλα μετριούνται με αυτά που εκπληρώνεις, είναι δύσκολο να αποφύγουμε το ένστικτο της αποτελεσματικότητάς μας. Η λύση είναι να επικεντρωνόμαστε σε αυτά που μας ευχαριστούν, μαζί με τις υποχρεώσεις μας. «Μην προσπαθείς απλώς να χωρέσεις μέσα στην ημέρα σου αυτά που σε ευχαριστούν – προσπάθησε να διαμορφώσεις την καθημερινότητά σου γύρω από αυτά», παροτρύνει ο ψυχολόγος. «Πάντα να σκέφτεσαι: “Μπορώ να αλλάξω την ώρα γιατί κάτι μου έτυχε;”.

Αυτή είναι η φιλοσοφία που πρέπει να έχεις σχετικά με όλα όσα σε κάνουν χαρούμενη. Αν οι εβδομάδες σου είναι γεμάτες υποχρεώσεις, προσπάθησε να δεις πότε είναι το επόμενο κενό σου». Προστάτεψε αυτό το χρόνο από αυτούς που θέλουν να σου τον «τσιμπολογήσουν». «Ανακοίνωσε σε όλους ότι αυτή είναι η στιγμή σου για να γεμίσεις τις μπαταρίες σου», λέει ο ειδικός. Συνεννοήσου με μια φίλη ώστε να είσαι σίγουρη ότι θα αφιερώσεις αυτό το χρόνο αποκλειστικά και μόνο στη δική σου διασκέδαση.

Δες και αυτό: Πως να ελέγξεις το μυαλό σου – Κάνε Brain Control και δεν θα χάσεις

Ευχαριστούμε τον Πάτροκλο Παπαδάκη, ψυχολόγο, για τις πληροφορίες