ορμόνη για αδυνάτισμα ποια είναι

Κι όμως υπάρχει μια ορμόνη μέσα στο σώμα σου η οποία και προκαλεί αδυνάτισμα! Πώς όμως μπορείς να την ενεργοποιήσεις, αφού την έχουμε όλοι αλλά δεν λειτουργεί σε όλους το ίδιο; Ο ειδικός εξηγεί και θα μείνεις έκπληκτη!

Τα τελευταία χρόνια προωθείται ταχύτατα η έρευνα σχετικά με την επίδραση διάφορων ορμονών στον μεταβολισμό και στην απώλεια βάρους. Είναι γεγονός ότι η ιδέα της μαγικής ορμόνης που ρυθμίζοντάς τη θα επιτευχθεί και το επιθυμητό μεταβολικό αποτέλεσμα είναι άκρως δελεαστική.

Ωστόσο το ανθρώπινο σώμα πάντα έχει την τελευταία λέξη και σίγουρα η θεότητα Πανάκεια (θεραπεία επί πάσας νόσου) δεν πρόκειται να ξεμυτίσει τόσο εύκολα, σερφάροντας πάνω σε μαγικά χάπια ή αναδυόμενη μέσα από ορούς.

Η λεπτίνη προέρχεται από την καθ’ όλα ελληνική λέξη λεπτός. Γνωστή και ως η ορμόνη της ικανοποίησης, δρα κυρίως ως ρυθμιστής των συνολικών αποθεμάτων ενέργειας του σώματός μας. Λίγο πιο συγκεκριμένα, πρόκειται για ορμόνη που παράγεται κυρίως από τα λιπώδη κύτταρα και συμβάλλει στη ρύθμιση της ενεργειακής ισορροπίας, εμποδίζοντας το αίσθημα πείνας.

Επιπλέον, η λεπτίνη αντιτίθεται στις δράσεις της ορμόνης γκρελίνης, ή αλλιώς «ορμόνη της πείνας». Και οι δύο ορμόνες δρουν σε υποδοχείς που η τοπολογία τους είναι στον τοξοειδή πυρήνα του υποθάλαμου και αυτό είναι σημαντικό, ώστε να κατανοήσουμε ένα μικρό μέρος της πολυπλοκότητας του συστήματος ρύθμισης της όρεξής μας.

Ωστόσο το οξύμωρο είναι ότι, ενώ τα παχύσαρκα άτομα μπορεί να έχουν υψηλότερα επίπεδα λεπτίνης (θυμίζω συνυπάρχει με το λίπος), έχει παρατηρηθεί ότι στα ίδια άτομα εμφανίζεται μια μειωμένη ευαισθησία στη λεπτίνη (παρόμοια με την αντίσταση στην ινσουλίνη στον διαβήτη τύπου 2), με αποτέλεσμα την αδυναμία ανίχνευσης του αισθήματος κορεσμού παρά την υψηλή αποθήκευση ενέργειας και τα υψηλά επίπεδά της.

Με άλλα λόγια φαίνεται ότι υπάρχει κάποιου τύπου διαταραχή στο εν λόγω σύστημα, η οποία εμποδίζει τον εγκέφαλο να ανιχνεύσει τα αυξημένα επίπεδα λεπτίνης στο αίμα και να δώσει την κατάλληλη εντολή για διακοπή σίτισης.

Όμως πάμε να γίνουμε περισσότερο συγκεκριμένοι χρησιμοποιώντας κάποιες βασικές πληροφορίες:

  • Η λεπτίνη μετράται με ειδική εξέταση αίματος. Πολυάριθμες έρευνες που διεξήχθησαν μετά την ανακάλυψη της λεπτίνης το 1994, παρείχαν μια ομάδα εύρους αναφοράς για φυσιολογικά, υψηλά και χαμηλά επίπεδα λεπτίνης. Επιπλέον, τα εύρη αναφοράς για τα παιδιά εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από το επίπεδο σεξουαλικής ωριμότητάς τους, ενώ τα επίπεδα εκφράζονται μέσω του σταδίου «Tanner».
  • Η εξωγενής λήψη λεπτίνης ως θεραπεία συντήρησης βάρους σε άτομα που έχουν ήδη υποστεί απώλεια είναι μια μέθοδος η οποία έχει χρησιμοποιηθεί με ικανοποιητικά αποτελέσματα. Συγκεκριμένα σε μια μετανάλυση φάνηκε ότι, αν και δεν είναι αποτελεσματική μέθοδος για την απώλεια βάρους, είναι πιθανότατα πιο αποτελεσματική ως θεραπεία συντήρησης σε άτομα που έχουν προηγουμένως χάσει βάρος.
  • Επιπλέον, επειδή ο πλακούντας παράγει λεπτίνη, τα επίπεδά της αυξάνονται κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης και πέφτουν μετά τον τοκετό.
  • Έχει προταθεί ότι ο κύριος ρόλος της λεπτίνης είναι να λειτουργεί ως σήμα λιμοκτονίας όταν τα επίπεδα είναι χαμηλά, ώστε να βοηθήσουν στη διατήρηση των αποθεμάτων λίπους για επιβίωση κατά τη διάρκεια της πείνας. Συνεπώς, κατανοούμε ότι η λεπτίνη δεν φαίνεται να αποτελεί ένα σήμα κορεσμού για την πρόληψη υπερκατανάλωσης τροφής, για αυτό ενδεχομένως δεν λειτουργεί με αυτό τον τρόπο στα παχύσαρκα άτομα. Πιθανότατα το τελευταίο μπορεί να αποτελεί ένα εξελεγκτικό όπλο των θηλαστικών, ώστε σε περιόδους αφθονίας τροφής να μπορούν να αποθηκεύουν ενέργεια.
  • Τελευταία η λεπτίνη έχει αναγνωριστεί ως παράγοντας κυτοκίνης, καθώς φαίνεται να έχει επίσης πλειοτροπικές δράσεις σχετικές με την ανοσολογική απόκριση και τη φλεγμονή.
  • Η εξωγενής χορήγηση λεπτίνης εγκρίθηκε στις Ηνωμένες Πολιτείες το 2014 για χρήση σε συγγενή ανεπάρκεια λεπτίνης και γενικευμένη λιποδυστροφία, σύνδρομο όπου το σώμα αδυνατεί να παράξει και να διατηρήσει λιπώδη ιστό.

Όλο το άρθρο μπορείτε να το διαβάσετε στο thebody που κυκλοφορεί σε όλα τα περίπτερα! Από τον Από τον Γιάννη Διαμαντόγλου BSc MSc χημικό-διατροφολόγο diatrofoskopio.blogspot.com

Διάβασε εδώ και την δίαιτα των 7 ημερών – Το πρόγραμμα με ό,τι έχεις στο ντουλάπι σου